Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Henoch

Avslutat medlemskap
Jag har kollat runt lite i trådarna här men ändå inte hittat vad jag vill veta.

Jag ska sälja min Finepix S9500 nu och köpa en ny systemkamera.
Saken är den att jag är helt vilsen bland märken och liknande.

Jag vet ungefär vad jag vill ha när jag väl är i affären och kan prova den. Men jag vet inte alls i vilken ände jag ska börja, och vad som är prisvärt.

Prisklassen ligger på runt 8-9 tusen.

Tack på förhand.

Köp en 30D nu när 40D har kommit så sälgs 30d billigt. Du får inte samma plastiga känsla som 400D och andra instegare har och den e snabbare.

Vad ska du göra med kameran? Ska du fota mest sport, ta då 30D. Kommer du vara mycket i naturen, ta porträtt, eller i princip allt annat än just sport, ta en Pentax K10D.

Den har vunnit mängder med priser, är vädertätad, har inbyggd anti-skak, billigare objektiv än konkurrenter och är helt underbar.

Den absolut mest prisvärda DSLR du kan köpa idag.

Du verkar vilja satsa foto som yrke finns det bara 2 alternativ idag på småbildskameror Canon och nikon. Om du köper pentax kommer du att köpa dig in i ett hörn. Visst är k10 en härlig kamera men för lite gluggar till den om den flins med ef fattning så vore det bra.

Det enda som saknas i mitt tycke för Pentax är Teleobjektiv i proffsklass, men dessa kostar också hur mycket som helst.

Varken jag eller(låter det som) författaren har några planer att bli yrkesfotograf så det är inget problem.

jo, jag vill ju kunna utveckla kameran så mycket som möjligt. Även om jag i framtiden antagligen kommer att köpa flera.
Det känns bäst att satsa på ett av de större märkena.

Tack för alla svar. Hoppas på fler =)

EDIT: Lite av en dröm är det ju att bli yrkesfotograf.

Senast ändrad:
Henoch skrev:
jo, jag vill ju kunna utveckla kameran så mycket som möjligt. Även om jag i framtiden antagligen kommer att köpa flera.
Det känns bäst att satsa på ett av de större märkena.

Tack för alla svar. Hoppas på fler =)

Du vill utveckla kameran? Aspirerar du på att jobba som ingenjör eller vad är det frågan om? Sen ska du köpa fler kameror? Är det foto som yrke du strävar efter?

Martin-B skrev:
Du vill utveckla kameran? Aspirerar du på att jobba som ingenjör eller vad är det frågan om? Sen ska du köpa fler kameror? Är det foto som yrke du strävar efter?

Med att utveckla kameran menade jag att inte måla in mig i ett hörn där jag inte kan hitta den utrustning jag behöver till ett överkomligt pris.

Foto som yrke är en dröm, som jag hoppas kunna uppfylla. Om inte annat så trivs jag väldigt mycket med att fotografera.

En till kamera kan eventuellt vara en investering längre fram i tiden. Absolut ingenting som är aktuellt idag.

Robin Gyllander skrev:
Hur funkar dessa fotografer kan man inte lika gärna använda scrennshots.

Det enda jag kan tänka mig är posters/affischer..men då lär filmbolagen ta en erfaren fotograf inom reklam och inte en 18 åring med titel "filmfotograf"...

Gissar på att han kommer vara arbetslös i 2 år efter
sin fotoutbildning och sedan hamna på valfri hamburgeresturang.

Jonas, ta ditt förnuft till fånga nu innan det är för sent. Fotobranschen är stenhård, och du började fota för ett år sedan...med en kompakt. jag tvivlar STARKT på att du kan överleva med detta som yrke. Du verkar inte ha en aning om vad som krävs av en fotograf eller ha några bilder upplagda på FS som kan stärka att du har den färdighet och estetiskt lagda sinne som krävs.

Ursäkta om detta låter hårt, men du kommer garanterat tacka mig i framtiden. Det du kan göra är att ha det som hobby och endast som hobby, utbilda dig, skaffa dig ett "riktigt" jobb och försök sälja dina bilder vid sidan av...om du märker att du kan klara dig på endast dina bilder, go for it.

Martin-B skrev:
Det enda jag kan tänka mig är posters/affischer..men då lär filmbolagen ta en erfaren fotograf inom reklam och inte en 18 åring med titel "filmfotograf"...

Jonas, ta ditt förnuft till fånga nu innan det är för sent. Fotobranschen är stenhård, och du började fota för ett år sedan...med en kompakt. jag tvivlar STARKT på att du kan överleva med detta som yrke. Du verkar inte ha en aning om vad som krävs av en fotograf eller ha några bilder upplagda på FS som kan stärka att du har den färdighet och estetiskt lagda sinne som krävs.

Ursäkta om detta låter hårt, men du kommer garanterat tacka mig i framtiden. Det du kan göra är att ha det som hobby och endast som hobby, utbilda dig, skaffa dig ett "riktigt" jobb och försök sälja dina bilder vid sidan av...om du märker att du kan klara dig på endast dina bilder, go for it.

Det är faktiskt lite detta jag har tänkt mig. Jag gillar att fotografera, vill lära mig mer och sedan se vart det leder. Att satsa allt på ett kort brukar ju inte funka så bra.

Martin-B skrev:

För du som är 18 år är så mycket klokare än någon som är 17 eller?

Fy sjutton vilken trist attityd det är i denna tråden!

Vantil skrev:

Mjo, efter att ha lämnat Hamsterpaj för ett par år sedan trodde jag att man skulle slippa alla tråkigheter, dåliga attityder och meningslösa inlägg.
(Syftar mest på Robin Gyllanders inlägg längre upp angående filmfotograf, där han lyckades missuppfatta hela den andra tråden och sedan försöka driva med mig.)

Du verkar däremot trevlig =), något förslag på en kamera som kan vara värd att kolla upp?

Henoch skrev:
Mjo, efter att ha lämnat Hamsterpaj för ett par år sedan trodde jag att man skulle slippa alla tråkigheter, dåliga attityder och meningslösa inlägg.
(Syftar mest på Robin Gyllanders inlägg längre upp angående filmfotograf, där han lyckades missuppfatta hela den andra tråden och sedan försöka driva med mig.)

Du verkar däremot trevlig =), något förslag på en kamera som kan vara värd att kolla upp?

Haha! Jo, jag försöker vara trevlig så gott det går;-)

Jag har just beställt en Nikon D80 efter att ha velat fram och tillbaka. Jag fastnade tillslut för den hur som helst och jag hoppas på att bli nöjd och kunna växa med den. Allt är ju bättre än min gamla Konica Minolta Dimage A200...

Jag är dock en gröngöling på kameror så det finns säkert bättre människor att fråga. Gå och känn verkar vara ett hett tips!

Vantil skrev:

Jag har inte tagit upp ålder någonstans i mina inlägg. Är det någon som är fördomsfull så är det du. Det kan du med fördel skippa nästa gång du använder tangentbordet.

Jag kan däremot en del om hur fotografer har det rent allmänt, och försöker endast hjälpa Jonas och inte invagga honom i någon idyll om hur härligt och lätt det är att vara yrkesfotograf.

Men visst, vill du sitta och ljuga honom rätt upp i ansiktet och säga rakt av att "yrkesfotograf, klart du ska bli det!" Utan att tala om att väldigt många har det jäkligt svårt att gå ihopp när månaden är slut.

Det jag vill få Jonas att göra är att helt enkelt fråga sig själv: Har jag det som krävs? Är jag motiverad nog att ge mig in i den här stenhårda branschen?

Henoch skrev:

Jag menade inte att vara elak jag tycker bara att det lät lite dumt att ta kort på en film.

Robin Gyllander skrev:
Jag menade inte att vara elak jag tycker bara att det lät lite dumt att ta kort på en film.

"Jag har redan kollat runt lite, dock untan att hitta någon liknande tråd. Hata mig inte om jag postar fel, är första posten nu :p

Jag undrar om det finns jobb för fotografer inom filmbranschen. Är en amatörfotograf som håller på att utbilda mig. Går samhäll/media inriktning foto. Satsar på att läsa vidare foto nånstans efter gymnasiet.
Har ett väldigt stort filmintresse samtidigt som foto nog är det jag vill jobba med. Därför skulle jag gärna vilja sammanföra dessa intressen.

Mvh
Jonas"

Här är alltså posten som låg i den andra tråden.
Ta kort på film säger du.
Om jag får citera mig själv:

"Jag undrar om det finns jobb för fotografer INOM(!) filmbranschen."

Du kanske har noterat de sju mil långa eftertexterna efter filmer, där det står VÄLDIGT många olika arbeten. Detta var alltså en fråga, inte ett påstående om att jag ska smyga in på biografer, ta kort på filmer och sedan sälja dessa.

Jag hoppas att jag har gjort mig förstådd. Om inte får du gärna fråga mer.
Pusshej.

ANNONS
Götaplatsens Foto