Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på konstfotografer / fotokonstnärer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Andersson

Avslutat medlemskap
Förslag på konstfotografer/fotokonstnärer?

Jag ska göra ett projekt i skolan om en känd fotokonstnär. Finns det några kända sådana? Projektet går ut på att jag ska skriva en text om fotokonstnären, ha med bilder och slutligen ta en egen bild som ska vara i samma "anda" som
fotokonstnärens bilder. Jag har en bok med Lennart Olsons "brobilder". Problemet är att jag inte hittar nån information om Lennart Olson eller någon annan fotokonstnär. Kan någon hjälpa mig att hitta information om Lennart Olson eller någon annan känd fotokonstnär?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Knepigt, vet ej om det finns nån i Linköping.
På statsbibloteket finns fotoböcker, där kan du välja någon(ra) som du gillar.
Sedan letar du upp i tidningen Foto på biblan, och vill du gräva kanske den finns komplett några årtionden bakåt.
I Foto presenteras fotografer regelbundet, både i bild och text.
 

Carl Andersson

Avslutat medlemskap
Jag kommer ifrån LiDköping, men det är många som tar fel så det gör inget. Fotokonstnären behöver inte vara ifrån Lidköping (tror jag har koll på dom). Han/hon kan komma var som helst ifrån, Sverige, Spanien,USA,Ryssland. Spelar alltså ingen roll var fotokonstnären kommer ifrån.
 

kreatören

Aktiv medlem
Lennart Olsson....

”Min far var fotograf. Jag var inte gammal
när jag började utforska mörkrummets
hemligheter. Min första egna kamera fick
jag som femåring. Efter skolan var det
ändå mera av en slump som jag valde
fotografyrket. Jag avverkade anställningar
i Borås, Södertälje och Stockholm, utan att
känna något djupare engagemang i foto-
grafikonsten.
1950, 25 år gammal, gjorde jag en semes-
terresa till Paris. Det blev en vändpunkt.
På Musée d’Art Moderne stötte jag ihop
med några svenskar, som genast såg en
poäng i att liera sig med en fotograf. Två
i sällskapet var konststuderande och den
tredje, en vid den tiden ganska okänd
konstnär. Namnen var Pontus Hallén,
Oscar Reutersvärd och Olle Baertling.
Tämligen omgående blev jag ”konstfoto-
graf” och fick uppdrag av konst- och arki-
tekturtidskrifter. Det gav mig luft under
vingarna och så småningom kunde jag eta-
blera mig som frilandsfotograf, samtidigt
som jag, inspirerad av den nonfigurativa
konsten, försökte skapa mina egna bilder
i genren”.
Lennart Olson

Det finns en bok om TioFoto där Olsson var med:

http://www.informationsforlaget.se/10fotografer.html
 

Carl Andersson

Avslutat medlemskap
Tackar!!!
Skulle dock behöva ännu mer information om Lennart eller någon annan. Jag får kolla upp den där boken lite närmare. Nån som vet något mer?
 

Carl Andersson

Avslutat medlemskap
Är det någon som vet när Lennart Olson föddes?
Kan den 21 december 1925 stämma?
Och föddes han i Göteborg?
Dessa uppgifter står på wikipedia, men jag är inte säker på att det är den Lennart som jag söker. Om nån kan bekräfta datumen och årtal kan jag vara säker och fortsätta skriva min uppsats!
 

kreatören

Aktiv medlem
Fotograf Lennart Olson född 1925
Mannen som älskar sina broar. Det känns som om broarna är levande som om de hade en själ. Det är Lennart Olsons konstverk. När han väl har fastnat för en uppvaktar han den, flera gånger. De blir som hans egna ägodelar. Han tar för sig och kommer dem inpå livet just som om de hade en själ. Han har byggt upp ett världsrykte som kanske en av det främsta brofotograferna.
Givetvis kallades han in att dokumentera Öresundsbron. Detta var första gången han foto-graferade en bro under byggnad. Fem dagar tog det honom att skildra Öresundsbron, självklart gjort med sitt eget abstrakta bildspråk. Sydsvenska Dagbladet skildrar det i en artikel 30 jan.2000.

Han är en fotograf som varit med länge. Ni har säkert sett hans bilder på många ställen.Tidningen Foto skrev redan på 50-talet, Foto nr. 8, 1954, att ”han tillhör en av våra mest uppmärksammade fotografer efter att raskt tagit steget upp i stjärnklassen för ett par år sedan. Han har fått åtskilliga officiella bevis på att hans fotografiska arbete uppskattas och senast tilldelades han ett av Stockholms stads kulturstipendium.” I Foto nr. 12, 1955, rubricerade de honom med
”Inte trolleri men svartkonst”.(de hänvisade till hans sätt att framkalla sina bilder.)

Anledningen till framgången var bland annat att hans bilder redan 1953 fanns med på en utställning på Museum of Modern Art i New York, där som en viktig profil inom den europeiska efterkrigsfotografin. När museets permanenta fotoavdelning öppnades 1960, gavs Lennart Olson en huvudplats med en monumental brosvit. Ingen skandinavisk fotograf har varken förr eller senare fått en sådan exponering på MOMA i New York.

Bland de största beundrarna var självaste Edward Steichen på inflytelserika
Museum of Modern art i New York. Edward Steichen, som en gång byggde upp den
fotografiska avdelningen på MOMA i New York, sade i en intervju 1959:
– Se på Lennart Olson. En av de intressantaste unga, inte för bildernas grafiska elegans men för deras innebörd, deras visuella tolkning av rymd, djup och gränslöshet. Hans linjespel skär ut i universum, virvlar in i visionernas jonosfär.

Lennart Olson är också känd som en av bildgruppen TIO:s mest framgångsrika fotografer. Gruppen bildades 1958 med en epokgörande utställning på Lunds Konsthall. De andra fotograferna är Hans Hammarskiöld, Georg Oddner, Sten Didrik Bellander, Harry Dittmer,
Sven Gillsäter, Rune Hassner, Tore Johnson, Hans Malmberg och Pål-Nils Nilsson.

1969 avbildas hans brosviter på frimärken. Ännu en bekräftelse på han konstverk.

Fram till 1980 ägnade han sig bara åt filmens värld. Sen tack vare ”order” från Lars Hall
att ta nya bilder blev det en utställning på mytomspunna Camera Obscura. Utställningen fick
stor genomslagskraft och blev både en kommersiell framgång och en kritiker succé.
20 år senare samarbetar de igen. Nu i form av en bok med enbart brobilder.
”From One Side To the Other”, (Byggförlaget) formgiven av Lars Hall
med förord av kritikern Ulf Hård av Segertstad.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Re: Förslag på konstfotografer/fotokonstnärer?

Carl Andersson skrev:
Jag ska göra ett projekt i skolan om en känd fotokonstnär. Finns det några kända sådana? Projektet går ut på att jag ska skriva en text om fotokonstnären, ha med bilder och slutligen ta en egen bild som ska vara i samma "anda" som
fotokonstnärens bilder. Jag har en bok med Lennart Olsons "brobilder". Problemet är att jag inte hittar nån information om Lennart Olson eller någon annan fotokonstnär. Kan någon hjälpa mig att hitta information om Lennart Olson eller någon annan känd fotokonstnär?

Det finns flera intressanta svenska fotografer..

Tex flera i gruppen "Tio fotografer",
där ju även Lennart Olson ingick..

Förslag på bra läsning, och debatten om den nya bildsynen på 1950-talet..
http://www.informationsforlaget.se/10fotografer.html
 
ANNONS