Annons

Förslag på struktur på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

barret

Aktiv medlem
Hittar inget riktigt i ämnet så jag tar upp detta...

Många "konflikter" på FS handlar om manipulering kontra traditionellt fotande. Oftast när jag känner mig främmande/"inte hemma" på FS är det när folk behandlar manipulerade bilder som vore de fotografier.(Nu får väl jag på skallen igen...)

Jag skulle gilla om Fotosidan.se blev två systersidor. En Fotosidan.se och Fotokonstsidan.se. Då kunde jag fokusera på att växla ord med andra som gillar att fota och slippa hamna i definitionsdiskussioner m.m. med PS-entusiaster.

Därmed kan de som gillar att fota vara medlemmar i fotosidan och PS-are i den nya systersidan och aldrig mer skola deras vägar korsa. Jo, klart att man ska kunna besöka varandras sidor, men jag behöver inte bli matad med det jag betrakter som hötorgskonst och PS-arna slipper "tråkiga" omanipulerade foton oavsett om det är fotograferat analogt eller digitalt.

En del forum m.m. skulle man ju fortfarande kunna ha gemensamt. Detaljerna hur det skulle fungera kan man lösa sedan, men det känns som FS skulle behöva lite förnyelse och struktur nu när det blivit så stort.

I framtiden har man kanske Naturfotosidan.se o.s.v.
 
Vi håller just nu på att hacka på ny kod som kommer att stöjda detta tänket ungefär. Dvs man kan ha "specialintressen" förutom "alla senaste bilder".

Vi kommer att kalla det pooler.
 
Men så mycket PS:ande är det väl inte här? Alltså en viss del, men det känns ändå som de flesta använder PS för att köra USM med.

Jag förstår inte heller vad det är för fel att köra i PS. Jag har aldrig gjort det här, men i vanligt mörkrum kan man ju montera ihop väldigt avancerade bilder. Om man gör samma sätt i PS är det då fel?

Men meningen med ditt inlägg var kanske att du vill grena upp bilderna lite?


Notera att jag inte är en PS-fantast (jag använder PS som mitt mörkrum och manipulerar aldrig bilderna utan efterbelyser, USM:ar och kör med levels)

/ Marcus
 
Jo, Marcus. Jag håller helt med dig. Jag använder också PS som mörkrum. Jag syftar på att många använder PS för att ändra bilder efter att de fotats.

-Koola effekter
-Ta bort en massa naturliga blesyrer på människor så det ser konstlat ut.
-Lägga till eller ta bort föremål och bakgrund m.m.

Har t.ex. slutat läsa digitalfototidningar eftersom dom har tappat hela foto-delen av kameranyttjandet. Allt handlar om att ändra bilder i PS.
 
elmfeldt skrev:
Låt oss inte ta en debatt om PS/Manipuleringe/Rätt eller fel.

Jag kan lova dig att det vill jag inte

Utan vad jag menade var just att jag inte tyckte att anledningen att just dela upp PS eller inte är så stor. Men vad vet jag, Det kanske är så.

/ Marcus
 
En liten tanke: Är inte en risk med att dela upp fotosidan i två delar att folk kommer ladda upp bilden, ställa frågan eller göra något annat i "fel" del?

Och så får de på näbben och "ställ frågan [här] istället"-svar. Och så påbörjas 150 diskussioner/dag om var en bild/fråga/produkt hör hemma.
Istället för att, som nu, 150 diskussioner/dag handlar om vilket som är bäst/mest rätt/mest foto/mest konst/mest bra/osv.

Lösningen kan komma att bara förskjuta problemet, inte lösa det.
 
ANNONS