Annons

Förstå ledtal - för att avgöra val mellan 430 & 580EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vapo

Aktiv medlem
Kan någon vänlig själ förklara ledtal mer ingående än vad som finns beskrivet i http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Som jag förstår det så skiljer sig Canons nuvarande Speedlite blixtar på flera punker men just ledtal är den stora faktorn.

20D intern blixt - 13

430 - 43

580 - 58

Vad jag förstår anger siffran ett ledtals räckvid (?) i antal meter angett vid ISO 100 och 105 mm brännvid.

Vidare tror jag mig förstått att en fördubbling av ISO ger 1,4x ledtalet.

Så till min huvudfråga - vad exakt innebär ledtalets metersiffra i verkligheten?

Senast ändrad:
Först lite ordlista:

Belysning är ljusförhållandet vid motivet.
Det ljus som blixten skickar ut kan vi kalla blixtstyrka, för enkelhetens skull. Detta ljus går ut mer eller mindre "zoomat" och ger stor belysning på nära håll. På lite längre håll fördelas ljuset på en större yta och samma blixtstyrka ger alltså lägre belysning.

Belysningen avtar med kvadraten på avståndet. Två gånger längre avstånd ger en fjärdedel så stor belysning.Tre gånger längre avstånd ger en niondel så stor belysning.

Ljusinsläppet genom objektivet avtar med kvadraten på bländartalet. Titta på ett nedbländat objektiv: Arean vid bländare 8 är hälften av arean vid bländare 5.6. Arean vid bländare 8 är en fjärdedel av arean vid bländare 4.

För att få samma ljusmängd in i kameran vid starkare belysning behöver du mindre bländaröppning. Fyra gånger så stark belysning kräver en fjärdedel så stor bländarAREA.

Detta innebär att Belysning gånger Bländararea skall vara samma om allt annat är lika.
Detta innebär att Avstånd gånger Bländartal skall vara samma om allt annat är lika.

Slutresultat:
Avstånd gånger bländartal kallar vi för blixtens ledtal. Då blir det lätt att räkna: Ledtal 40 och avstånd 5 meter kräver bländare 40/5 = 8.

Om man ändrar blixtens zoom-inställning eller kamerans ISO-tal får man räkna med annat ledtal. Om man räknar avståndet i fot, inte meter, får man räkna med annat ledtal... Vanligtvis räknar man med ISO 100 och meter.

Begripligt?

Ja tack, mycket informativt!

Så för att omsätta detta i verkligheten kan jag alltså med min 50/1,8 glugg och 430EX få ett maxavstånd vid full blixt (vid maximalt användade av ledtal 43/ISO100 och slagen rakt på motivet) att bli ca 23 meter och en förhoppningsvis "normalexponerad" bild.

Med den interna blixten hade det blivit ca 7 meter och utan blixt hade "väl" bilden blivit ordentligt underexponerad.

Med 580EX kan jag då slå ca 32 meter.

Är jag på rätt spår?

Eller har jag vimsat bort mig?? Kom just på att jag räknade 50 mm brännvid ist för 105 mm, så jag antar att jag kanske skulle räknat bort halva avståndet (105/50mm)= i exempel om 23 meter blir det ca 12 meter?

Google är min bästa vän, att "nygoogla" med jämna mellanrum ger mer info än vad jag tidigare hittat;

Guide number (power output 430 EX).

The unit has a zooming flash head which moves internally to adjust for the lens focal length. Control over the zoom position is both manual and automatic. The zoom range is from 24-105 mm, with zoom detents (stops) at 24, 28, 35, 50, 70, 80 and 105mm.

The flash zoom function is capable of taking the camera’s image sensor size into account if the camera is also capable of transmitting that data to the flash unit. In such a case the flash can adjust its zoom to match a reduced (less than 35mm film frame) sensor size, and so wastes a minimum of light around the edges.

The unit’s guide number (provided in metres, not feet, for ISO 100) varies depending on the zoom head settings.

At 14mm (with the flip-down diffuser in place) the guide number is 11.
At 24mm the guide number is 25.
At 28mm the guide number is 27.
At 35mm the guide number is 31.
At 50mm the guide number is 34.
At 70mm the guide number is 37.
At 80mm the guide number is 40.
At 105mm the guide number is 43.

Alltså ca 18 meter vid 50mm gällande 430EX!

Vapo skrev:
Ja tack, mycket informativt!

Så för att omsätta detta i verkligheten kan jag alltså med min 50/1,8 glugg och 430EX få ett maxavstånd vid full blixt (vid maximalt användade av ledtal 43/ISO100 och slagen rakt på motivet) att bli ca 23 meter och en förhoppningsvis "normalexponerad" bild.

Med den interna blixten hade det blivit ca 7 meter och utan blixt hade "väl" bilden blivit ordentligt underexponerad.

Med 580EX kan jag då slå ca 32 meter.

Är jag på rätt spår?

Helt rätt, vid ISO 100.

Större känslighet ger större räckvidd. Observera dock att belysningens beroende av avstånd och bländartal involverar kvadrater, medan ISO-talet är linjärt. Tre gånger större räckvidd kräver nio gånger större ISO-tal.

Eller har jag vimsat bort mig?? Kom just på att jag räknade 50 mm brännvid ist för 105 mm, så jag antar att jag kanske skulle räknat bort halva avståndet (105/50mm)= i exempel om 23 meter blir det ca 12 meter?

Objektivets brännvidd har inget med det här att göra. Det är belysningen vi räknar på.

Edit: Aha - blixthuvudet zoomar. Ja, då ändras ju belysningen.

Hmm...blev det inte lite fel i texten ovan? 50 mm blir ju 1,6 ggr större på en 20D eller påverkar inte det beräkningen?

Lan skrev:
Hmm...blev det inte lite fel i texten ovan? 50 mm blir ju 1,6 ggr större på en 20D eller påverkar inte det beräkningen?

Som vanligt så blir det missförstånd när man säger brännvidd och menar bildvinkel. En blixt har ju ingen brännvidd. Den sprider sitt ljus i en vinkel. Denna vinkel motsvarar någon brännvidd.

Om man ställer in blixten på "50mm" får man enligt texten ledtal 34. Vilken vinkel som lyses ut vet man däremot inte - är det den vinkel som motsvarar 50mm brännvidd på en analog kamera eller den som motsvarar 50mm brännvidd på en EOS 20D?

Min Nikon SB-800 tar emot brännviddsinformation från kameran och presenterar denna på blixtens display. Jag förmodar att blixten också vet hur stor sensor min D70 har. (Ganska enkelt med Nikon, hehe). Antingen måste Canon-blixten förutsätta "värsta tänkbara fall", dvs fullframe, eller så måste den få information om cropfaktorn.

Ifall den förutsätter fullframe borde det gå bra att ställa blixten på 80mm när man har 20D med 50mm objektiv.

Precis min tanke att det blev något oklart där även om min amatörkunskap inte räckte till för att reda ut saken.

Tack Bengt. Ska plöja lite mer om blixtar för jag är precis på väg att köpa mig 580'n.

Canon 430 EX vet om den sitter på ett 1.6 crophus. När den gör det visar den en symbol i displayen.

ANNONS
Götaplatsens Foto