Annons

Förstår inte meddelandet ...!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
När jag öppnar bilderna i photoshop får jag ett meddelande jag inte förstår:

"Dokument X har en inbäddad färgprofil som inte matchar den aktuella arbetsytan RGB. Den inbäddade färgprofilen används istället i arbetsrymden.
inbäddade: Adobe RGB (1998)
aktuell: sRGB IEC6 1996-2.1"

När jag klickar på OK öppnas visserligen bilden men den får en rödaktig ton.

Det knepiga är att i graphic converter (bildbehandlingsprogam i mac) fungerar bilderna utmärkt, utan den rödaktiga tonen ...!

Någon som känner igen detta?

Jag är alldeles för dålig på profiler o dyl. för att ge råd, men prova med att konvertera filen till samma inställning som du har i PS. Får du inga alternativ att klicka på när du få upp när här rutan?

Jag fick samma meddelande när jag började använda Adobe RGB i kameran (Dimage A1), jag stängde helt sonika av meddelandet med ett kryss... men så såg jag inga stora fel heller...

Graphic Converter verkar inte bry sej som sagt...

färgprofiler

De flesta kameror använder sRGB och den är lämplig om du ska använda dina bilder på webben, skriva ut, visa på skärm etc.

Om dina bilder ska i tryck ska du använda Adobe RGB som är en standard inom tryck världen. Du kan även få en specifik profil från ditt tryckeri så att du vet hur dina bilder kommer att se ut tryck hos just dom.

Tilläggas kan även att sRGB färger ser mycket "kraftfullare" ut än RGB som ser mer matt ut.

Ställ in vilken färgprofil som är lämplig för dig både i kameran (om det går) och PS. Kan du bara fota i sRGB så låter du PS konvertera till RGB. Om dina alster ska i tryck vill säga.

//Robban

Verkar vara en återkommande fråga detta om färghantering, färgrymder och profiler.

Ola

Du har i din grundinställning för PS under Apple/colorsettings och underrubriken color management policys kryssat i en ruta som anger att programmet ska fråga vad som ska ske när den inbäddade profilen inte stämmer överens med den arbetsfärgrymden som du valt. Detta är ett bra val, och du bör inte kryssa bort det eftersom det tillsammans med andra inställningar under fliken kan göra att programmet "förstör" vissa färger i bilden.

När du får upp frågan bör du se till att du antingen väljer att behålla den inbäddade färgpropfilen, vilket oftast är bäst, alternativt konverterar till din arbetsfärgrymd. Det är kanske ett andrahandsval, men det ger ändå ett acceptabelt resultat i de flesta fall.

Du måste skilja på konvertering mellan färgrymderna och tilldelning av en ny färgrymd. Om du tilldelar bilden en färgrymd som den inte har från början kommer PS att använda färgvärden från den ursprunglinga profilen men helt andra primärfärger än som var tänkt...alltså blir färgerna fel, utbytta.

Program som däremot helt enkelt läser den befintliga profilen tänker således rätt, men har sedan möjligen andra nackdelar.

Om du tar färghanteringen på allvar så använd inte sRGB-inställningen i kameran utan använd den naturliga färgrymden som kameran kan fånga, dvs utan konvertering.

Att SRGB-frgerna ser bättre ut på en skärm beror på att den färgrymden är anpassad till dagens skärmar och mindre avancerad bildläsningsprogram (som tex webbläsare) inte förstår att tolka/konverera Adobe RGB-färger i flykten så att säga. Däremot är Adobe RGB en större färgrymd, som ger bättre resultat när du ska ta ut bilder på tex en färgskrivare.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto