Annons

Första kamera för sjöman

Produkter
(logga in för att koppla)

Putton

Ny medlem
Då ger jag mig också in i tråden och hoppas att proffsen här har lust att hjälpa :) tacksam på förhand!

Kort och gott: Inte mycket erfarenhet av fotografi förutom med digitalkamera/mobilkamera, däremot väldigt intresserad av att lära mig och utvecklas.

Jag jobbar som styrman på en yacht och vill inte åka ut igen utan en grym kamera. Då det kan vara långa ankarvakter under charter finns det mycket att fota såsom närliggande öar och stränder, men vill gärna kunna zooma in bra också. Annars diverse sjöodjur under korsningarna på öppet hav. Detta lär vara vad jag mest vill fota, samt stjärnhimlen, så bra mörkerfoton är i princip ett måste.

Jag har tittat på Nikon p900 eftersom jag är imponerad av zoomen och t.om. kan använda den för att identifiera båtar på långt avstånd, men då man inte kan byta objektiv och antagligen inte fota stjärnhimlen antar jag att den går bort....blivit rekommenderad Sony a6000 och den verkar väldigt intressant.

Som många andra vill jag helst hålla mig på prisklassen runt Somy a6000 för min första kamera, finns det några andra fina alternativ i den prisklassen?

Tack igen på förhand
 
Att fota stjänhimlen går med vilken kamera som helst i stort sett så länge du kan sätta den på ett stativ på stadig mark och lämna slutaren öppen men dels får du stjänspår och inte punkter och dels är det ju begränsat om du sitter på en båt.

Förutsatt att du vill fota stjärnhimlen från båten då måste du ha en betydligt större sensor och ljusstarkt objektiv. Men du ville ha lång zoom också. Budgeten sätter gränser här om allt skall rymmas under 6000kr. Sony S6000 med kitglugg 16-50 hammar på 5-6000kr. Sedan tillkommer kostnad för vidvinkel och telezoom. Så totalen blir ca 10.000kr.

Ett alternativ är att skippa stjärnhimlen och satsa på ganska bra bildkvalitet i hyfsat ljus och mycket zoom. Ett förslag där är en superzoomkompakt med relativt stor sensor t ex Panasonic FZ1000 (motsv 25-400mm) för 5500kr ny.

Ett annat alternativ är att köpa allt begagnat. Här finns störst utbud av billiga objektiv till ffa Nikon/Canon. En Nikon D7000 (2500kr)/Canon 60D (2000kr) med kitzoom 18-55 (500kr) eller 18-105/18-135 (1000/2000kr), en Sigma 120-400 (3500kr) och en Sigma 10-20/3,5 (2000kr) klarar du dig under 10000kr för allt och har då mer tele än som går att få till Sony A6000.

Nu är inte detta heller optimalt för just stjärnhimlen för helst skall man ha en modern fullformatskamera och skall du dessutom ha långt tele för djur då pratar vi helt andra pengar.

I grova drag, för att spara pengar stryk antingen stjärnhimlen eller "långt zoom".
 
Jag är inte superexpert på stjärnhimmelfoto och vet inte heller hur stora fartyg du åker runt med, men ska jag gissa från höften så blir det väldigt svårt med stjärnhimlen om inte fartyget ligger klippstadigt. Det beror en hel del på bildvinkel, men troligen pratar vi exponeringstider på tvåsiffrigt antal sekunder och det du försöker fotografera är i allt väsentligt punktformat. Även små rörelser lär kunna sabba resultatet.

Eller så har jag fel. Och det beror nog också på hur noga du ska skärskåda bilderna. Man måste ju inte pixelpeepa.
 
Jag har fotograferat rätt mycket under jobb på olika båtar. Mest coasters, då som maskinmatros, och på mitt nuvarande jobb som skeppare på M/S Gustaf Wasa. (Se Min Loggbok minloggbok.se och M/S Gustaf Wasas facebooksida.)
På bryggan ute till sjöss har du mest nytta av en telezoom. Jag har mest använt Pentax K-5 med 55-300 monterat. Med förlängningsfaktor motsvarar det ca 85-450 mm.
I hamn, trånga farleder och under dagligt arbete ombord har jag mest använt en ljusstark 24-70. (Motsvarar 35-100).
Dessutom har jag alltid haft en tålig kompakt i fickan. Det är med den jag har fått många av de bästa bilderna eftersom den finns tillgänglig när motiven dyker upp. Sen kanske bildkvaliteten inte är lika bra som på de foton som är tagna med systemkameran, men alternativet var nog ingen bild alls av motivet.
Idag har jag bytt system till micro 4/3, och det är vad jag skulle rekommendera till dig. Mindre och lättare = större chans att grejorna finns med när motivet dyker upp. Dessutom vet jag att en sjömans packning kan bli nog så tung under av- och påmönstringsresor, så något sparat kilo är inte fel.
Jag skulle rekommendera en Panasonic GX80 med ett 14-140 (motsvarar 28-280 mm). Det kommer du långt med. Komplettera senare med ett fast ljusstarkt kort objektiv, t.ex. Panasonics 20 mm pannkaksobjektiv. Med den kameran har du rätt stort utbud av objektiv.
Glöm stjärnfotografering till sjöss, som redan har sagts. På land kan det nog funka skapligt med grejorna ovan.
 
Jag föreslår en sån här:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=tg5rod
Går du iland och sätter den på stativ går det nog att få en och annan stjänhimmel på sensorn också.

Förmodligen lite väl ljusssvag optik i förhållande till sensorstorlek för att lyckas bra med stjärnor. Man kommer att behöva höja känsligheten (iso) ganska mycket för att få tillräckligt korta tider för att stjärnorna inte ska bli utdragna linjer p.g.a jordens rörelse. Dessutom tillkommer några tusenlappar för ett stativ

Inte heller tillräckligt mycket tele för att kunna fånga fåglar, valar, sälar och liknande man kan träffa på till havs.
Det är en bra oöm kamera för badstranden om det skulle bli tillfälle för sådant någon gång under TS resor.
 
Jag har fotograferat rätt mycket under jobb på olika båtar. Mest coasters, då som maskinmatros, och på mitt nuvarande jobb som skeppare på M/S Gustaf Wasa. (Se Min Loggbok minloggbok.se och M/S Gustaf Wasas facebooksida.)
På bryggan ute till sjöss har du mest nytta av en telezoom. Jag har mest använt Pentax K-5 med 55-300 monterat. Med förlängningsfaktor motsvarar det ca 85-450 mm.
I hamn, trånga farleder och under dagligt arbete ombord har jag mest använt en ljusstark 24-70. (Motsvarar 35-100).
Dessutom har jag alltid haft en tålig kompakt i fickan. Det är med den jag har fått många av de bästa bilderna eftersom den finns tillgänglig när motiven dyker upp. Sen kanske bildkvaliteten inte är lika bra som på de foton som är tagna med systemkameran, men alternativet var nog ingen bild alls av motivet.
Idag har jag bytt system till micro 4/3, och det är vad jag skulle rekommendera till dig. Mindre och lättare = större chans att grejorna finns med när motivet dyker upp. Dessutom vet jag att en sjömans packning kan bli nog så tung under av- och påmönstringsresor, så något sparat kilo är inte fel.
Jag skulle rekommendera en Panasonic GX80 med ett 14-140 (motsvarar 28-280 mm). Det kommer du långt med. Komplettera senare med ett fast ljusstarkt kort objektiv, t.ex. Panasonics 20 mm pannkaksobjektiv. Med den kameran har du rätt stort utbud av objektiv.
Glöm stjärnfotografering till sjöss, som redan har sagts. På land kan det nog funka skapligt med grejorna ovan.

Tack för ett mycket informativt svar. Pentax k-5 ser faktiskt väldigt intressant ut också. Men mycket bra input med kompaktkamera i fickan också då man som sagt är mer redo för motivet! Jag får nog helt enkelt tänka en del, har 3 månader ledigt innan det är dags igen. Kanske börjar med en kompakt och sedan jobbar mig uppåt....eller en enkel systemkamera och lär mig grunderna samt mina behov.

Angående stjärnhimlen var det inte tänkt att fota från båten under färd, vi har ofta tillgång till små obebodda öar runt världen där ljusföroreningen är obefintlig och stjärnhimlen otrolig...men antar att jag får välja mellan att fota det eller att fota objekt från bryggan sett, såsom öarna ifråga eller andra stränder och städer på avstånd....så en kamera med stort utbud av objektiv är väl viktigt....

Tack allihopa igen, och mer tips mottages tacksamt!
 
ANNONS