Annons

Första kamera för sjöman

Produkter
(logga in för att koppla)

Putton

Ny medlem
Då ger jag mig också in i tråden och hoppas att proffsen här har lust att hjälpa :) tacksam på förhand!

Kort och gott: Inte mycket erfarenhet av fotografi förutom med digitalkamera/mobilkamera, däremot väldigt intresserad av att lära mig och utvecklas.

Jag jobbar som styrman på en yacht och vill inte åka ut igen utan en grym kamera. Då det kan vara långa ankarvakter under charter finns det mycket att fota såsom närliggande öar och stränder, men vill gärna kunna zooma in bra också. Annars diverse sjöodjur under korsningarna på öppet hav. Detta lär vara vad jag mest vill fota, samt stjärnhimlen, så bra mörkerfoton är i princip ett måste.

Jag har tittat på Nikon p900 eftersom jag är imponerad av zoomen och t.om. kan använda den för att identifiera båtar på långt avstånd, men då man inte kan byta objektiv och antagligen inte fota stjärnhimlen antar jag att den går bort....blivit rekommenderad Sony a6000 och den verkar väldigt intressant.

Som många andra vill jag helst hålla mig på prisklassen runt Somy a6000 för min första kamera, finns det några andra fina alternativ i den prisklassen?

Tack igen på förhand
 
Att fota stjänhimlen går med vilken kamera som helst i stort sett så länge du kan sätta den på ett stativ på stadig mark och lämna slutaren öppen men dels får du stjänspår och inte punkter och dels är det ju begränsat om du sitter på en båt.

Förutsatt att du vill fota stjärnhimlen från båten då måste du ha en betydligt större sensor och ljusstarkt objektiv. Men du ville ha lång zoom också. Budgeten sätter gränser här om allt skall rymmas under 6000kr. Sony S6000 med kitglugg 16-50 hammar på 5-6000kr. Sedan tillkommer kostnad för vidvinkel och telezoom. Så totalen blir ca 10.000kr.