Annons

första s/v-filmen.

Produkter
(logga in för att koppla)

tango.

Avslutat medlemskap
avdelning - dumma nybörjare:
köpte min 300V för ett par månader sen och trivs suveränt med den. nu har jag precis köpt upp mej på min första svartvita film någonsin (kodak 400tmax). är det något speciellt jag ska tänka på när jag fotograferar med den jämfört med vanlig färgfilm? är det någon skillnad när det gäller inställning av bländare, slutartid osv.?

Nejdå, kör så det ryker. Skall du inte labba själv kan det däremot vara värt att titta på svartvita filmer som framkallas i färgprocessen, då blir det billigare.

XP2 och T400CN är två exempel.

Fast det är ju vansinnigt kul att blaska själv, så om du har möjlighet tycker jag du skall göra det. Framkalla film är varken svårt eller speciellt dyrt. Göra pappersbilder kräver ju lite mer utrustning, förstoringsapparat t.ex. och ett mörkrum. (Filmframkallning kräver bara en mörk skrubb i ett par minuter för att ladda filmen i framkallningsdosan resten kan ju göras i dagsljus...)

Om du inte har tillgång till nått mörkrum kan du ju leta efter ngn fotoklubb, som kanske har, eller konvertera badrummet. Jag gör båda delarna...

Om du framkallar TMAX400 själv tycker jag du skall vara försiktig med att framkalla för lång tid, det blir lätt ganska utfrätta högdagrar (det vitaste i bilden).

/Anders, som gillar svart-vitt och mycket silver.

nej, än så länge framkallar jag inte själv. tänkte skaffa mig mer erfarenhet av både kameran och fotande i allmänhet innan jag börjar "blaska själv". för nog är det mer ekonomiskt...

men i själva fotovägen är det inget annat jag ska tänka på?

ANNONS
Götaplatsens Foto