Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första "studiobesöket" - hur långt kommer jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Greyhame

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska fota ett gäng porträttbilder åt en förening, för kommande
publicering i broschyrer etc. Behöver ej vara större än maximalt halvkroppsbilder.

Min utrustning är:

Nikon D80
SB-600
Nikkor 85/1.8
Ordentligt stativ

Jag funderar hur jag nu med min modesta utsutning kan göra så bra bilder som möjligt.

§1. Bakgrunden? Tror vitt blir bäst med tanke på broschyrernas bakgrundsfärg (vit). Fungerar det med en klassisk diabilds-projektor-duk? Skall denna beslysas starkt för att få en helvit bakgrund? Avstånd modell-duk?

§2. Ljussättning? Om jag endast har tillgång till takbelsyning (lysrör) och min SB-600, är det smartast att köra med min SB-600 fritt, ca 45gr mot motiver samt lysrören tända?

§3. Investering? Om jag bara ska köpa EN sak, för 6-700:-, för att förbättra mina bilder, vad är det? Går det

§4. Mina chanser? Kommer jag kunna ta några bra bilder trots min modesta utrustning?

Mvh,
Kristofer

Om du ska använda blixt, studsa den i taket så du inte får hårda otäcka skuggor på både modell och bakrund.

Annars är ju fönsterljus en klassiker, som också ger fina catchlights i ögonen.

Pröva självporträtt först så kan du själv avgöra vilka metoder som fungerar bäst.

Bra och billigt för porträtt är en reflexskärm, för upplättning av skuggor, paraply och stativ och blixthållare till din blixt så su kan ha den som en studioblixt.

Slavtändare kostar en dryg hundring. Radiosändare för en femhundring är att föredra då du också kan fota utomhus med blixten separerad från kameran ( och i paraply eller så ).

Här ett exempel på transparent paraply och en Sigma 500 Super kamerablixt, triggad med en Cactus radiosändare.

Och också ett exempel på att man kan hitta en sk "sweetspot" i många rum, en plats där det naturliga ljuset faller extra snyggt på modellen.

Bilagor

• ceepeewee_900.jpg
    ceepeewee_900.jpg
    23.8 KB · Visningar: 353
  • fashion_view_pp_700.jpg
    fashion_view_pp_700.jpg
    26.7 KB · Visningar: 353
Senast ändrad:
Det viktiga är nog kunnandet - inte utrustningen

Jag har för mig att vissa av Nikons blixtar kan utlösas trådlöst? Om det stämmer så kan du utnyttja det genom att inte ha blixten i kameran utan på annan plats - t.ex för att göra bakgrunden helt kritvit om det är det du önskar.

Du kan satsa på naturligt ljus - gärna i närheten av ett stort fönster. Om du har tillgång till stora vita ark så kan de fungera som reflexskärmar.

Lysrören gör ingen nytta om du använder blixt, det kommer knappt märkas att det finns lysrör då. Men om du använder annat än blixtljus så glöm inte att tänka på vitbalansen

Ja, du kommer lyckas! Men ta dig gärna tid i förväg för att experimentera på plats! Ta med dig en kompis som får vara modell så kan du laborera med blixtens positionering och styrka, reflexytor, fönsterljus, osv osv... Var förberedd helt enkelt!

Tack för en lång rad mycket bra tips pellepiano och Guran99!

Jag känner mig stärkt i att jag trots allt skulle kunna få detta att fungera, speciellt om jag hinner öva lite innan.

[Angående blixt...]
Mycket riktigt kan min SB-600 utlösas helt trådlöst redan nu, utan att extra "slavsändare" sätts på kameran. Således kan jag placera blixten fritt vid sidan om, om jag hade ett stativ. Får kanske bygga upp något högt finns stapelbara varor jag kan använda tror jag!

[Angående rummet och fönster]
Det är högt till tak (fabrikslokal), så att studsa i taket är nog uteslutet.
Dessutom dåligt med fönster, om jag inte tänker om gällande lokal.
Om jag tänker om och hittar ett rum med stora fönster, är det smarast att montera någon slags skärm vinkelrätt mot fönstret, så att ljuset faller in rakt från sidan på modellen och snett mot skärmen? Hur använder jag då blixten - mot skärmen eller förstärka fönsterljuset?

Om jag skaffar en reflexskärm vid förhållanden som ovan, ska den placeras mitt emot fönstret, så det blir som en liten "låda", med fönster ena sidan, reflexskärm andra sidan och vit bakgrund bakom?

Det kanske är svårt att ge specifika svar i så här generella termer... Men tack för att ni försöker!

Kristofer

Reflexskärm behövs ju bara om du får en skuggsida, som är för mörk.Du kan ju stå själv framför fönstret när du fotar så du går helt jämt mjukt ljus på modellen.
Så här kan det se ut.

Bilagor

• sandra_feja_Close_bw_700.jpg
    sandra_feja_Close_bw_700.jpg
    16.9 KB · Visningar: 314
Tack för en lång rad mycket bra tips pellepiano och Guran99!

Jag känner mig stärkt i att jag trots allt skulle kunna få detta att fungera, speciellt om jag hinner öva lite innan.

[Angående blixt...]
Mycket riktigt kan min SB-600 utlösas helt trådlöst redan nu, utan att extra "slavsändare" sätts på kameran. Således kan jag placera blixten fritt vid sidan om, om jag hade ett stativ. Får kanske bygga upp något högt finns stapelbara varor jag kan använda tror jag!

[Angående rummet och fönster]
Det är högt till tak (fabrikslokal), så att studsa i taket är nog uteslutet.
Dessutom dåligt med fönster, om jag inte tänker om gällande lokal.
Om jag tänker om och hittar ett rum med stora fönster, är det smarast att montera någon slags skärm vinkelrätt mot fönstret, så att ljuset faller in rakt från sidan på modellen och snett mot skärmen? Hur använder jag då blixten - mot skärmen eller förstärka fönsterljuset?

Om jag skaffar en reflexskärm vid förhållanden som ovan, ska den placeras mitt emot fönstret, så det blir som en liten "låda", med fönster ena sidan, reflexskärm andra sidan och vit bakgrund bakom?

Det kanske är svårt att ge specifika svar i så här generella termer... Men tack för att ni försöker!

Kristofer

Du kan ju även använda ett hörn i rummet. Då kommer den ena väggen i princip ha samma funktion som en reflexskärm. Har du ingen softbox eller liknande kan du också prova att studsa blixten mot en vägg för att få mjukare skuggor.

ANNONS
Götaplatsens Foto