Annons

första systemare

Produkter
(logga in för att koppla)

schmitza

Ny medlem
tjabba en gröngöling här =)

tänkte börja fota lite och vf inte med en dslr istället för min sketna lilla sony !

vad ska man satsa på?

såg att man kan köpa en canon 600d på elgiganten nu..är det något att ha?

eller ska man upp mot 60d eller nkon d7000 typ ?

fokuserar på att mest fota med den ! blir kanske någon film (med random tjej)

vad säger ni "proffs" ?

canon

canon 60d med vanliga kitobejektivet 18-55 eller ett Sigma 18-50mm f2.8-4.5 DC OS HSM

vad ska man välja ?

vad menas med f2,8-4,5 ? tror canon har typ f3,6-5,6 något på sin....vad är bästa köpet ?

Hej!
Skriv gärna vad du har tänkt fota med kameran, och vad du har för budget. Då kan du säkert få flera bra tips.
f2,8 osv står för maximala bländartal. Ju lägre talet är, desto större bländare kan du ha. Du vill kunna ha så stor som möjligt.
Sigma-objektivet har HSM, vilket är en snabbare och tystare fokusmotor.
Kitobjektivet är ett bra instegsobjektiv, som duger gott för många. Om du känner att du växer ur det kan du senare fundera på vad du saknar.

Om jag var du skulle jag åka och känna på kameramodellerna, vilken som känns bäst i handen. Det tänkte jag inte på när jag köpte min 550D (föregångare till 600D) och tröttnade till slut och köpte en 50D (föregångare till 60D). Nästan alla kameror tar lika bra bilder, om det inte är fullformat (5D, 1D osv) men då snackar vi en annan budget.

Lägg ner pengar på objektiven. Det är där skillnaden på bilderna kommer synas. Canon EF 50/1,8 II är ett snuskigt billigt och bra objektiv som lämpar sig bra för porträtt och lite allroundfoto. Notera den stora maxbländaren.

Enkelt sagt: ALLA systemare du köper idag har alldeles tillräckligt bra kvalitet! Det du kan tänka på är att klämma och känna på olika och sedan ta den som ligger bäst i handen. Har du en kompis som använder "ett märke" så tag gärna en extra koll på "ett märke" för då kan ni byta objektiv med varann kanske? Tänk också på att en stor systemare kanske inte kommer med på samma sätt som din nuvarande till alla fototillfällen. Störst är inte alltid bäst.

Det är först när du har speciella krav/önskemål/fotoobjekt som du egentligen behöver bry dig om specifika prestanda. Du kommer säkert läsa en massa nedvärderingar av de s.k. "kit-objektiven". Det är nys! Med speciella krav kommer du få speciella krav på optiken också, men tills dess är ett "kit-objektiv" alldeles tillräckligt. I vanliga fall kommer du inte märka nån skillnad, vid ovanliga fall (dåligt ljus/fågelfoto på långt avstånd etc) däremot behövs dyrare (läs: ofta MYCKET dyrare objektiv).

Är du osäker - och/eller inte vill satsa alla pengar i en båt - kan du med fördel kolla på "begnagat"-marknaden. En äldre Canon 350D eller Nikon D40 är utmärkta härvidlag (och små också!).

ANNONS
Götaplatsens Foto