Annons

Första systemkameran budgetlösning

Produkter
(logga in för att koppla)

VisualD

Aktiv medlem
Ursäkta den usla rubriken men jag kom verkligen inte på något bättre.
När jag var in på Expert fick jag syn på ett kit NIKON D3100/18-55VR DX för enbart 3999kr och blev ordentligt sugen på en systemkamera.

Dock så verkar folk här mer positiva till en begagnad D90 men den billigaste jag hittar är på 3400kr utan objektiv och inte lär man klara sig under 5000kr om man ska ha ett hyfsat objektiv till? Vad har ni för andra alternativ för under 5000kr redo för fotografering?

Det jag fotograferar mest är framförallt akvarium (tusentals bilder med min Canon A2000IS) men även en del husdjur och närbilder i naturen. Förhoppningsvis kan jag i framtiden uppgradera med externa blixtar för akvariefotograferingen.

Alla tankar och tips är välkomna och jag har ingen speciell favorit bland märken att ta hänsyn till.

18-55objektivet som kommer med 3100 kan du få för 6-700 kr beg. Sen så kan du ju få ett 50 1.8 för 7-800 kr.

Japp, såg det nu på morgonen (undrar hur jag sökte tidigare?). Vad rekommenderas helst för mig? En sprillans ny D3100 med 18-50, begagnad D90 med 18-50 alt. 50 (fast?) eller något helt annat?

Att prestera i dåligt ljus och ha ett objektiv med en brännvidd passande akvariefoto är två huvudkriterier.

D90 har större möjligheter att lägga vissa inställningar på "snabbknappar" och du kan ändra mer inställningar utan att gå in i menyerna. Detta tror jag du kommer att ha nytta av vid husdjursfoto.

Personligen skulle jag inte köpa begagnad D90 för 3400 när man just nu får en ny för 5000.

Om du vill krypa nära när du fotar akvarier så tror jag det kan bli lite begränsande med bara ett fast 50mm, sen är ju inget av dessa objektiv dyra så börja med zoomen och komplettera med ett fast när du får råd

/Jörgen

Så hittills är en D90 + 18-55 VR det som som rekommenderas mest av alternativen? Har ni några andra alternativ från andra märken?

Så hittills är en D90 + 18-55 VR det som som rekommenderas mest av alternativen? Har ni några andra alternativ från andra märken?

Här finns allmänna tips: http://www.pulpeten.se/kameraguide/

Vore inte stativ en klok investering i ditt fall? D3100 och D90 ger troligen samma bildkvalitet, så du bör välja utifrån andra kriterier. Observera skillnaden mellan 18-55 och 18-55 VR; den senare har bildstabilisering. För just akvariefotografering spelar det nog ingen roll vilken du väljer. I alla fall om fiskarna rör på sig.

Per.

Jag är medveten om VR/IS och skulle inte tänka mig att vara utan. Jag efterlyser dock fortfarande fler alternativ, ju mer man har att leta efter och prova desto större chans att man hittar något.

Du kan väl välja vilket märke som helst i det segmentet, en beg lite mer avancerad är ett alternativ, när det gäller objektivvalet är Nikons billigare modeller lite begränsade främst vad gäller fungerande AF. Vad f.ö.gäller AF så är Nikon ganska lånsamma med att sätta focus medan Canon är märkbart snabbare, det kan mycket väl vara avgörande i en del fall. Här på forummet tycks det främst vara "Nikonmarknadsförare", medan folk som har övriga märken är mera öppna för fler alternativ, läs olika tester och undersök själv vad som kan passa dig, alla olika märken klarar det du ska ha den till men kan passa dig olika bra hanteringsmässogt.

Ett alternativ kanske kan vara en begagnad Canon 40D, alternativt 50D om du finner någon billigt.
(50D har bland annat högre upplösning samt bättre skärm bak på kameran än 40D).
Att använda som instegsobjektiv kan då vara ett EF-S 18-55 IS som bör gå att få tag på begagnat för runt 800kr. Notera dock att du vill ha IS varianten då den är skarpare än vanliga EF-S 18-55 II.

I dagsläget verkar man kunna finna en 40D här på fotosidan för 3000kr, en 50D för runt 4500kr, och EF-S 18-55 IS för 900kr.

Tycker du bör gå in i en affär och känna om du tycker Nikons eller Canons modeller ligger bäst i handen. Båda märkena ligger jämnt i pris för ungefär samma prestanda både på kamerahus och objektiv. Fördelen att köpa antingen Nikon eller Canon är att det finns massor av begagnade objektiv att finna, jämfört med att köpa någon av de andra märkena.

Hur ser alltså rangordningen ut mellan modellerna på ett ungefär? Ju fler recensioner och siffror man läser som total nybörjare desto mer förvirrad blir jag om vilken kamera som är bäst för mitt ändamål rent prestanda/funktionsmässigt.

Angående ergonomin så har jag verkligen svårt att säga något då alla känns hyfsat klumpiga och lite svårstyrda i mina händer, antar att jag helt enkelt saknar tillräcklig vana.
Du behöver en blixt med, helst att lägga på ev täckglas.
Det är en av anledningarna till varför D90 verkar lovande då den kan styra trådlöst direkt ur paketet. SB-600 är inte så fasligt dyr när man spanar runt och blir nog den första investeringen.

Canon och Nikon är dom två största märkena på marknaden och därför hittar du antagligen också mest begagnat av dessa två märken.
I övrigt är det som flera sagt tidigare, den största skillnaden mellan dessa två är i hur dom ligger i handen, alla kameror som nämnts hittills duger mer än väl till det du vill fota.
Själv har jag Canon och är nöjd med den, blev dock trevligare att hålla i när jag skaffade ett batterigrepp (jag har rätt stora händer)..
Ta en tur till närmsta fotobutik och håll i ett par olika modeller av Nikon och Canon och känn vad du tycker känns bäst (ingen kan egentligen ge råd där), märker du att den ena kameran passar dig bättre så vet du vilket märke du ska leta efter...
Sen så är som flera skrivit övrig kringutrustning som kan boosta bilderna du tar rejält som stativ blixt filter osv, men det finns till och passar alla märken så det sätter inga begränsningar i förstavalet.

ANNONS
Götaplatsens Foto