Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första utställningen

Produkter
(logga in för att koppla)

haaag

Avslutat medlemskap
Jag ska inom kort ha min allra första utställning för allmänheten och jag har fått totalpanik.

Vad vill folk se, varför ska jag ställa ut, tror jag verkligen att någon kommer komma - hejhej liten panikattack.

Tanken är att jag också ska sälja för att få ihop litet bidrag till vidareutbildning inom foto.

Jag undrar vad ni har för tips och trix för era utställningar, ska man köra ett tema eller bara hänga upp de "bästa" bilderna, hur mycket är rimligt att ta betalt för ett foto, var kan man framkalla billigt, hur gör man med ljus osv osv..

Det ju väldigt mycket individuellt kanske vad man uppfattar som en "bra/dålig" utställning en men kanske har ni något tips till en newbie som mig?

Hej
Du får ursäkta men för mig känns ditt tänk helt bakvänt från början. Lite som att gå och köpa en häftig bil och sedan fundera på om du skall ta körkort.
För mig är en utställning klimax i en lång process av skapande. Det är ett sätt att visa upp hur du tänkt och hur ditt tänk kanaliserats genom ditt bildseende.
Om dom stora bildskaparna gått omkring och tänkt på vad folk vill ha och se hade dom nog aldrig blivit stora.
Jag jobbar just nu på en utställning som skall gå i vinter. Jobbar på innebär bildurval och redigering. Dom 20 bilderna jag kommer att ställa ut har tagit två år att fotografera.

Min tanke är givetvis inte att platta till dig eller knäcka din entusiasm, tvärt om, ställa ut måste man göra för att få vettiga synpunkter på sina bilder och erfarenhet. Råden ovan är snarare för kommande utställningar.

Sätt dig med dina bilder och hitta ett tema som du kan samla utställningen runt. Ta hellre med för få än för många bilder. Låt snarare hjärtat och magen styra bildvalet än hjärnan. Visa vad du vill visa, inte vad du tror att folk vill se.
Tänk på belysningen vid utställningen den gör halva jobbet.
Framkalla och printa gör ju en uppsjö av företag, din expertbutik, chrimson, gallerix, ja listan kan bli hur lång som helst. Var på en utställning i Smedjebacken där en etablerad yrkesfotograf ställt ut bilder från järnframställningen. Han visade bilderna på ett effektfullt och billigt sätt. Kopiorna var helt oramade och hängde över en metallstång som hölls upp av två tunna ståltrådar. Det blev effektfullt och måste vara ett av de billigare sätten att visa sina alster. Vad du skall ta betalt är svårt att säga. Det är alltis en balansgång mellan för mycket eller för lite. Bildstorleken och ramningen har ju självklart betydelse det med.

Lycka till med utställningen.
G

ANNONS
Götaplatsens Foto