Annons

Första uppdraget!

Produkter
(logga in för att koppla)

evti

Aktiv medlem
Hej! Skrivit lite här tidigare och verkar nu ha landat mitt första seriösa uppdrag!

Nu är jag fortfarande rätt newbie i fotografvärlden och ska gå in i samarbete med en tjej som har eget företag. Hon jobbar som terapeut och har kurser, utbildad doula etc. Ser galet mycket fram emot uppdraget hon vill ha mig till!

Hon vill alltså att jag fotar bilder för hennes marknadsföring på hemsidan och sociala medier. Jag vill ju såklart att allt går rätt till, och har tidigare blivit tipsad om frilans finans. Och känner mig ganska trygg i det valet.

Jag är däremot jävligt loj när det kommer till priser och bygget av grunden till vårat samarbete. Hur ska jag prissätta detta? En timlön plus ett pris per digital bild hon vill köpa? Jag vill förhålla mig till ganska billigt pris då jag egentligen inte behöver tjäna pengar på just uppdraget just nu, men vill ju såklart kunna få ut en liten slant av det, och om vi ska ha ett samarbete med regelbundna plåtningar, är det okej att gå upp i pris framöver?

Jag vet inte ens var jag ska börja känns det som! Bara älskar idén av att marknadsföra hennes arbete då jag tycker det är fantastiskt, och jävligt rolig utmaning men att sen ta betalt? Vad är rimligt?? Hur har ni gjort dom tagit er an ett första uppdrag?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om du går in för billigt i början får du väldigt svårt att höja sedan när hon kommer tillbaka och vill köpa mer.
Det kanske inte spelar så stor roll för dig. Men det är klokt att tänka igenom framtiden lite i förväg.

Det behöver inte heller bli så. Jag anlitade en gång en jobbarkompis brorsa som trollkarl på ett barnkalas. Arvodet var 1000 kronor. Bara några år senare kollade jag med honom om ett annat uppdrag. Men då var arvodet tio gånger högre. Skillnaden var att hade blivit känd genom tv och därmed etablerad på marknaden.
För vår del blev det ingen trollkarl andra gången. Men grabben i fråga hade fullt av uppdrag även utan vårt party.

Så självklart kan du gå ut lågt i början, om du är beredd att stå upp för ett högre pris senare.
 

HåG

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet själv att tala om men en medlem här på forumet har skrivit lite i ämnet.
Han har skrivit mer än denna artikel om jag minns rätt.
 

evti

Aktiv medlem
Om du går in för billigt i början får du väldigt svårt att höja sedan när hon kommer tillbaka och vill köpa mer.
Det kanske inte spelar så stor roll för dig. Men det är klokt att tänka igenom framtiden lite i förväg.

Det behöver inte heller bli så. Jag anlitade en gång en jobbarkompis brorsa som trollkarl på ett barnkalas. Arvodet var 1000 kronor. Bara några år senare kollade jag med honom om ett annat uppdrag. Men då var arvodet tio gånger högre. Skillnaden var att hade blivit känd genom tv och därmed etablerad på marknaden.
För vår del blev det ingen trollkarl andra gången. Men grabben i fråga hade fullt av uppdrag även utan vårt party.

Så självklart kan du gå ut lågt i början, om du är beredd att stå upp för ett högre pris senare.
Jovars det vet jag! Samtidigt tror jag inte jag får in särskilt många kunder i byn om jag sätter mig för högt 😅

Detta blir ju också lite marknadsföring för mig och hoppas det leder till ett gott samarbete och fler kunder 🤗
 

evti

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet själv att tala om men en medlem här på forumet har skrivit lite i ämnet.
Han har skrivit mer än denna artikel om jag minns rätt.
Ah schysst! Haha vilken text 😅 men absolut värd och ha i baktankarna när man prissätter 🤗
 
ANNONS