Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstoring av digitala bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscar

Aktiv medlem
Jag har tagit lite bilder av min bror och hans båt som jag nu skulle vilja göra en 50x75 cm uppförstoring av.

Tyvärr var jag vid fototillfället lite snål med pixlarna och använde inte högsta upplösning.

bilden har 1600x1200 bildpunkter.

Jag har provat och skriva ut ett avsnitt av bilden på A4 med motsvarande upplösning som den får vid 50x75.. resultatet blir någosidär men är svårt att avgöra då upplevelsen för en större kopia kanske blir annorlunda.

Antar att man kunde skriva ut hela bilden på många olika A4 och titta då .. men är det någon som provat stora utskrifter och var gränserna går ungefär?

Hur skall man göra med oskarp mask osv?? innan man interpolerar upp bilden eller efter eller vad gör man?

Kan i alla fall svara på en sak; Oskarp mask görs efter omskalningen.

Huruvida det duger eller ej så kan bara du avgöra det. Personligen skulle jag inte acceptera en bild med 1 linjepar per millimeter.

Jag antar att det beror på storleken. För busskursformat misstänker jag att det skulle se helt OK ut med 1600x1200 per 50x75 men vet inte om det är tillräckligt enbart ett 50x75 som man ju naturligt betraktar på närmare avståpnd än busskuren.

Det kan bli OK om man betraktar bilden på lite avstånd, och det gör man ju oftast med stora förstoringar.
Sensmoral: Kör ALLTID med högsta möjliga upplösning på kameran. Annars har du ju betalat flera tusen extra i onödan för kameran. Räcker inte minnet så är det bara att öppna plånkan och köpa mer minne.
Man vet >aldrig< när man tar den där kanonbilden man bara måste ha förstoring på.
Låg upplösning=skägget i brevlådan.

Det som möjligen kan rädda upp situationen något är att interpolera fram fler pixlar. Ingen perfekt lösning, men antagligen bättre än de få pixlar som nu finns.

Det finns plugins till Photoshop som lär interpolera bättre än det inbyggda. Jag har kört med Genuine Fractals som påstår sig göra ett bättre jobb, och jag tycker nog resultatet blir lite bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto