Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förstorings-sökarokular till canon

Produkter
(logga in för att koppla)

ati_m

Aktiv medlem
Har letat lite här bland inläggen och googlat lite efter förstorings-sökarokular till canon. I detta fall till en 350d. Många av mina landskapsbilder blir oskarpa när jag fotar runt 20-40mm eftersom autofokusen inte fungerar som den ska på mitt sigma objektiv. Därför måste jag ju ställa in manuellt, men ser skit illa.

Det jag hittar är förstoring på 1x35, vilket kanske inte hjälper så jätte mkt om man tar landskapsbilder på distans... Finns det andra som förstorar mer än 35%? (Behöver ju trotsallt inte se hela bilden i musslan utan bara så jag kan se att jag fått fokus på motivet i mitten)

Tack på förhand!

Min erfarenhet är att det hjälper ganska lite för manuell fokusering med sökarförstoring. Visst blir det lite enklare att se eftersom förstoringen ökar, men problemet är att mattskivan inte är tillräckligt "matt", då den inte är gjord för manuell fokus, utan istället ska den vara så ljus och klar som möjligt.
Jag har en Nikon D200 med den förstoringsmussla med 1,35x som du nämner, och jag måste ändå kika på "fokusindikatorn" nere i displayraden när jag fokuserar manuellt. Det är komplett omöjligt att ställa fokus rätt bara med mattskivans hjälp, om man inte fotar väldigt nära med ljusstarka objektiv (då blir skärpedjupet tillräckligt kort även med den "klara" mattskivan). Sökaren hos din 350D är mindre, men den har visserligen också något bättre mattskiva för manuell fokus.
Det verkar vettigare att lämna in ditt Sigmaobjektiv så att du får det att funka tycker jag. AF slår nästan alltid MF oavsett situation. Att jag fokuserar manuellt ibland beror bara på att jag har ett gammalt billigt tele utan AF, så det får gå som det går helt enkelt.
Vill du verkligen kunna fokusera manuellt med stor säkerhet så kan du installera en ny mattskiva. Det kostar en del, men det kan det vara värt om man gillar MF mycket. Det är väl kanske intressantare för Nikonanvändare där det finns massa trevliga gamla manuella gluggar som passar direkt på kameran, men ändå. Kika på denna:

http://www.katzeyeoptics.com/item--...n-for-the-Canon-350D-Rebel-XT--prod_350D.html

Tillägg: Här har du förresten förstoringsmusslan till lite lägre pris än där den vanligen säljs:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5878358

ANNONS
Götaplatsens Foto