Annons

Förstoringsapparater, Durst.

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Holá !

Jag är på gång att köpa mig en förstoringsapparat, senare idag skall jag kolla in en Durst M600, nu till frågan !

Efter att ha scannat av denna sida ett par, tre ggr kan jag konstatera att många av Er här verkar veta en hel del om apparaturen, vilka märken som är bra, vilken optik som är tilltalande osv..

Vad jag dock har svårt att få kläm på är vad som skiljer modellerna åt, eftersom jag nu idag skall inpektera en Durst M600 undrar jag naturligtvis vad som skiljer den från andra "Durstár" ?

M670 verkar vara den nya modellen om man tittar på Durst´s hemsida, den finns som "coulor eller BW. Sen finns det en som heter 305, uppenbarligen en 600, 301, 300, 605, 370, 800 osv...

Vad är skillnaden, är det årsmodeller, är det kanske så att serier börjar på jämna 100-tal och efter att ha utvecklats får nya nummerserier inom samma hundratal- Tex 600->605->670 ???

Om man gör en parallell till kameror, kamerahus så finns det ju i regel liknande mönster i modellnummer...

Till sist, den M600 jag ska titta på går för 800:-, är det ett bra pris ? (förutsatt att den är i ett skapligt skick)

Tacksammt, Ovetande.
// Axel

Någon kommer säker att svara mycket bättre men såvitt jag förstår så är 300 maskinerna för negativstorlek max 24x36
600 maskinerna tar 6x6 negativ och 670 klarar 6x7
du kan alltid med lämpligt objectiv och maskram kopiera 24x36 på en 6x6 maskin.

Har själv en 370 color, helt nöjd med den.
Optiken är viktig, ska du kopiera både 6x6 och 24x36 behöver du ett 50mm och ett 80mm.

800kr är ett bra pris sitter det ett anständigt objektiv på är det ännu bättre.

Ett bra beg 50 mm förstorigsobjektiv kostar 1000-1100 kr. (el-nikkor Componon).

Har man en gång gjort en 30-40 cm förstoring med det förstoringsobjektiv som satt på från början
och jämfört med ett bättre tycker man sig kunna se skillnaden även i 13x18 kopior.

Det jaanK säger verkar stämma. Ville bara tillägga att om 600:an funkar som min 670 (som mycket riktigt tar upp till 6x7-format), så måste du byta också kondensor när du byter optik för att växla mellan småbild och 6x6.

Jag köpte min Durst 670BW begagnad, komplett med optik, negativhållare och kondensorer för både småbild och mellanformat för 3000 pix förra sommaren. Jag fick med massor av grejer för mörkrummet, och lös filtersats (för multigradekopiering) o allt möjligt till apparaten. Jag gjorde en riktigt bra affär, tycker jag.

Om du får med en skaplig optik till 600:an så är ju bara den värd priset, men självklart ska du sätta i ett negativ och se så att allt verkar funka, att det går att ställa skärpa och så. Är det med ett exponeringsur/timer, så kolla att det är ok - att köpa enbart ett sånt kostar som lägst 8-900 nytt. Begagnade finns knappt att få tag på, och oftast är de då mekaniska och inte så hållbara. Även om exp-ur inte är med är 800 förstås ett bra pris för en komplett apparat.

Knycker tråden lite!

Jag har problem att montera en sak på min Durst m600

Det är in under själva huvudet, på insidan på det ställe där axeln från ratten som man ställer in skärpan med.

Jag har nämligen problem med att montera den där metallbrickan som ska trycka på Axeln för att få objektivbälgen att röra sig upp och ner...

Jag skruvade ut skruven och då trillade plattan ner.

Teoretiskt sätt så kan den monteras med lite våld, och sedan dras åt för att skapa ett lagom tryck på axeln, så att den orkar hålla uppe "objektiv-bälgen". Dock så gillar jag inte att utöva våld på saker om det inte verkligen behövs, så därför undrar jag om någon med en Durst kan ta en bild? Så jag ser hur det ser ut...

Såhär ser det ut när lätt våld är tillfört:
Ratten fungerar då bra när jag ska skruva ner bälgen, men jag måste hjälpa till för att få upp den.. Jag kan dra hårdare men då kommer plattan att böjas lätt. Kanske ska bli så?

detalj.jpg

Såhär ser det ut utan plattan monterad.
Det är en liten skåra där som jag antar att plattan ska stickas in i?

detalj_utan_platta.jpg

MvH Patrik

Står du och väljer mellan flera apparater, så kika gärna vad de har för optik med.

"Objektik" kanske kan vara svårt att köpa lös begagnad utan att få en extra apparat på halsen...
Bara en tanke!

Nikkor, Schneider och Rodenstock är väl fortfarande de gångbara/bra gluggarna gissar jag!?

ANNONS
Götaplatsens Foto