Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Förstoringsoptik hur funkar den?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.Smith

Avslutat medlemskap
Jag har just införskaffat en LPL 3301D men har ingen optik ännu och vet inte heller vad jag ska leta efter. Verkar vara en 39mm-gänga och jag ska framkalla 24x36mm-neg.

Skulle ett El-Nikkor 50/2,8 fugera? Eller Rogonar 75/4,5? Några andra FÖRSLAG?

Vad menas egentligen med 2,8 och 4,5. 50 & 75 är väl brännvidden men vad får alla dessa nuffror för effekt när jag framkallar??

Ett El-Nikkor 50/2,8 är ett utmärkt val om du ska göra förstoringar från småbild. 2.8 talar om vilken största bländare du kan använda. Den använder du när du ställer in skärpan och bländar sedan ner till 5.6, 8 eller 11 vid exponeringen. Vanligen använder man bl 8 nästan jämt och ett skäl är att det blir enklare att göra provremsor och bedöma exponeringstider om man håller sej till en bländare. Ett annat skäl är att optik brukar prestera bäst omkring bl 8.

En 75 mm optik är lämplig till mellanformat (6x6 cm) men kan även användas till småbild men begränsar storleken på vilka bilder du kan göra av den enkla anledningen att du måste hissa upp förstoringsapparaten så högt att pelaren tar slut.

El-Nikkor 50/2,8 är mycket bra. Sexlinsig förstoringsoptik som tecknar skarpt ända ut i hörnen.

Rogonar finns kanske även i 50 mm, men det är fyrlinsigt. Rodenstocks budgetoptik.

Lp-foto har ett El-Nikkor 50/2,8 (skick A-B) för 950:- vad sägs om det priset??? Ska jag slå till =)

Du borde hitta ett beg. på nätet för runt 500 kr.

Jag vet inte hur bra din apparat är för jag känner inte till den. Men en mycket bra apparat beg. idag ligger från 1500-3500 med digital timer.

Ofta dyker annonser upp med bra apparat och allt annat man behöver från 2500-5000

Jag har som Erik ofta sett El-Nikkor 50/2,8 säljas för runt 400 kr i annonser och på auktioner. Försök att hitta en med ett N efter. (50/2,8N, och "N:et" finns nog bara på förpackningen). Fördelen är att N-modellen har upplyst bländarskala, vilket underlättar inställningarna i mörkret.

Nya kostar de 2285 kr hos Photax.

Men när man är ivrig så är det kanske inte så roligt att vänta på det bästa erbjudandet. :-|

Jag köpte min El-Nikkor 80/5,6N (för mellanformatsnegativ) ny från Photax för runt 2600 kr för ett par år sedan. Kunde fått den beg för en tredjedel av priset, men jag ville bestämt ha en ny (även om begagnade oftast är i gott skick).

Ja 500 låter ju billigt och bra men vart ska man leta?? Har kollat på blocket, tradera samt de flesta sidor som det fotosidan har länkar till, det kanske är så att det billigaste finns på auktioner...

ANNONS
Götaplatsens Foto