Annons

Försvunna bilder i Nikon Coolpix 3200

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlsson

Aktiv medlem
Hjälp!!
Sitter med min fasters digitalkamera, en Nikon Coolpix 3200.
Tog ur kortet och sätte in i min kortläsare.
Det är ett 128MB SD-kort av märket Sandisk.

Men det går inte att komma åt några kort.
Tittar jag i "Egenskaper för flyttbar disk" så står använt utrymme för 33,9MB och ledigt utrymme för 86,0MB.
Hon hade tagit ungefär 50 kort.

När jag försöker gå in i en mapp så kommer en varningsskylt upp med "Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas".

Har även försökt att köra "Photo Rescue"-programmet men det hittar inga filer.

Har ni någon idé om hur jag skall hitta de försvunna korten så är jag mycket tacksam!!

/Lennart

Nej, när jag slår på kameran så kommer det ett alternativ om jag vill formatera eller inte.
Då väljer jag ju "Nej". Något annat vågar man inte.
Efter det kommer det fram en text på skärmen att "Nu kan du stänga av kameran".
Någon annan knapp än av/på går inte att använda.

/En smått konfunderad Lennart

Observera att det går att använda kameran precis som vanligt när jag tagit ut det "konstiga" SD-kortet och använder det interna minnet.

/Lennart

Hej igen!
Jag hade inte tillgång till kameran då jag skrev inläggen tidigare i tråden men nu har jag provat igen och faktiskt lyckats att få in bilderna i datorn.
Jag provade flera gånger med Photo Rescue och den kunde inte hitta en enda bild. Inte heller på en bärbar dator med inbyggd SD-kortläsare eller på min externa läsare gick det att komma åt bilderna.
Men däremot via kameran inpluggad direkt i datorn.
Men de ~5 första bilderna var korrupta.
Konstigt att det gör att alla andra bilder och mappar på kortet blir oläsbara.
Dessutom funkade inte kortet i kameran innan jag omformaterat det.

/Lennart som söker en förklaring...

jag har ingen aning om varför, men när det blir korrupta filer på ett kort så funkar det inte. ofta är det därför som photo rescue funkar (och man får leta lite olika sätt att läsa in bilderna, ibland funkar kameran, ibland kortläsare) iomed att den inte bryr sig om katalogfilen.
när du formaterar om så tar du bort katalogfilen som kan ställa till det när vissa bilder inte går att visa så som katalogfilen säger.
bilderna finns dock kvar då det är fråga om snabbformatering (bara katalogfilen slängs).

bladder bladder.. vad jag skriver virrigt.
och jag är inte säker på att det heter katalogfil... katalog nånting iaf..
hoppas det går att förstå vad jag säger ändå.
;o)

ANNONS
Götaplatsens Foto