Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försvunna filmfabrikat

Produkter
(logga in för att koppla)

idrougge

Aktiv medlem
Bland gamla rullar i kylen hittade jag en del filmer som jag inte sett till på ett tag.

En rulle Perutz, förmodligen köpt på Clas Ohlson. Det borde vara något lågprisalternativ från Agfa?

En Agfa Vista 200, är inte den filmen en Ferrania med annan etikett nuförtiden?

En Fuji Super 400, är det en föregångare till Superia eller något annat?

Sedan undrar jag vad som hänt med Konica, jag plåtade en del på Centuria förut, och efter att Konica-Minolta lade ner fotoverksamhetet såldes filmdelen till DNP. Tillverkas Centuria fortfarande?

Agfa Agfachorme RSX 100 är nog det jag saknar mest i fotovärlden.
Har ett långsamt krympande litet lager och när det är slut är världen fattigare.

Perutz är en gammalt varumärke,jag anväde deras diafilm på 1960
talet.I tidningen Nordisk Tidskrift för fotografi år 1955 är det en annons Perutz 75år. Reklam för film-Plåtar och Kemikaler.
Tillverkare Otto Perutz GMBH Munchen.Din Perutz film måste vara gammal länge sen jag såg det märket.Skulle tro Konica har lagt
ner,på Photax där jag handlar film finns den ej med.Fuji filmen är nog en vidare utveckling av den andra. Gevaert.Adox,Ansco,
Hauff och Selofilm är märken som lagts ner som var populära på
1950-60 talet...

Glöm inte GAF, 3M, Sakura (Konica).

Och Perutz fanns ända in på slutet av 70-talet. Var ingen höjdare även om den var billig. AGFA CT18 varför också billig men bättre. Agfachrome 50S var dock bättre.

Jag tror att Agfa köpte Perutz på sextiotalet och därefter använde det som varumärke för vissa av sina filmer. Min är köpt för så där fem år sedan.

Bland gamla rullar i kylen hittade jag en del filmer som jag inte sett till på ett tag.

En rulle Perutz, förmodligen köpt på Clas Ohlson. Det borde vara något lågprisalternativ från Agfa?

En Agfa Vista 200, är inte den filmen en Ferrania med annan etikett nuförtiden?

En Fuji Super 400, är det en föregångare till Superia eller något annat?

Sedan undrar jag vad som hänt med Konica, jag plåtade en del på Centuria förut, och efter att Konica-Minolta lade ner fotoverksamhetet såldes filmdelen till DNP. Tillverkas Centuria fortfarande?

Vad jag vet är Konicas film borta helt, men du säger dom sålde filmdelen till "DNP".
Vad är DNP?Aldrig hört om något märke kallat DNP...

Jag saknar en sak särskilt från Konica-Minolta:
Deras excellenta fotopapper för bläckstråleskrivare.Både det matta och blanka var skitbra rent ut sagt!

Vore kul veta om någon har koll på ifall dessa papper finns i nån annan "familj".

Deras excellenta fotopapper för bläckstråleskrivare.Både det matta och blanka var skitbra rent ut sagt!

Vore kul veta om någon har koll på ifall dessa papper finns i nån annan "familj".
Konica-Minolta finns ju kvar och tillverkar fortfarande skrivare (det var bara DSLR-delen som såldes till Sony) så deras papper kanske fortfarande finns ...

Konica-Minolta finns ju kvar och tillverkar fortfarande skrivare (det var bara DSLR-delen som såldes till Sony) så deras papper kanske fortfarande finns ...

Ja, visst är det så.Till skillnad från foto så var kontorsdivisionen lönsam för KM, samt avsevärt större än det dom lade ner, men ingenstans har jag hittat någon indikation på att en enda av KMs fotoprodukter skulle existera fortsatt, DSLR/optik undantaget.

Tur jag köpte på mej ett hyggligt antal A4-papper när det såldes bort för några år sen.. ;-)

Vad jag vet är Konicas film borta helt, men du säger dom sålde filmdelen till "DNP".
Vad är DNP?Aldrig hört om något märke kallat DNP...

Dai-Nippon Insatsu, ett tryckeriföretag. Åtminstone fortsatte de med tillverkningen ett tag. Jag undrar om Centuria fortfarande säljs i Japan, de har ju ett delvis annat utbud än vi.

Det låter ju som något som DNP kan ha tagit över.

Jupp, DNP verkar fortfarande tillverka Centuria. Går att beställa från Japan Exposures (f.d. Megaperls)
http://www.japanexposures.com/shop/

Finns för övrigt lite annats smått och gått på den sidan också, någon gång när plånboken tillåter skall jag göra en beställning.

Agfa Agfachorme RSX 100 är nog det jag saknar mest i fotovärlden.
Har ett långsamt krympande litet lager och när det är slut är världen fattigare.

Håller med, min absoluta favoritfilm. Grymt bra upplösning och färgåtergivning. Läste nånstans om att de skulle återuppta den men det verkar ju inte hända :-(
Du råkar inte ha några 120-rullar till övers? ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto