Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvirrad angående TC

Produkter
(logga in för att koppla)

pirken

Aktiv medlem
Jag vill ha en 2x tc till min tamron 90mm macro. Jag tänkte närmast på kenkos pro version, jag läste här i forumet att det fått ganska bra omdömme i en tysk foto-tidning. Men när man kollar på recensionerna här på fotosidan så är den i princip värdelös.
Det skulle vara bra om nån hade åsikter kring detta.

Det är klart att skärpan blir sämre med en konverter än om man inte har någon, och en 2x ger sämre resultat än en 1,4x. Av de 2x konvertrar som finns till att köpa och som inte är orginal så är Kenkos pro den bästa som du kan köpa (jag vet inte hur minoltas 2x är). Dock blir det märkbart sämre skärpa när objektivet är inställt på oändligt avstånd,men det blir det ju knappast aktuellt vid macrofotografering.

Vad det beror på att det är så varierande bedömning i de olika recensionerna är svårt att veta, men det är ju inte så många som recenserat den här på fotosidan (2st).

Är det en AF 90/2,8 eller MF 90/2,5 du har? Vilket märke på huset?

Jag har den gamla MF-varianten och det finns en speciell konverter just för den: Tamron SP BBAR MC 2x (01F). Funkar bra. Här är ett bildexempel med konverter.

En likadan "matchad" TC finns inte för AF-versionen. Teleplus/Kenko MC7 är rätt kass jämfört med t ex Nikons konvertrar, men kanske kan duga för makro, eftersom man oftast bländar ner och fotar på kort avstånd. Har hört att även ganska mediokra konvertrar fungerar bättre vid makrofotografering. Kenko 300 Pro tycker många är riktigt bra. Generellt sett är nog märkeskonvertrarna att föredra.

/Pontus

Vilka? Märkeskonvertrarna?

Nikon är det enda system jag kan. Där gäller att de konvertrar som är ämnade för >300mm har ett utstickande linselement som gör att jag inte tror att de fungerar med makron. Bäst att få testa först.

/Pontus

Hej

Jag har just Kenkos pro konertrar, både 1.4x och 2x modellerna

2x är klart sämre än men tar hyfsat skarpa bilder om du speciellt om du bländar ner åtminstone några steg.

Har du övervägt 1.4x istället?, betydligt skarpare.

Mvh/Jan

ANNONS
Götaplatsens Foto