Jag är en kille på 14år som just börjat att plåta med systemkamera
Nikon D80 18-70mm + 70-300mm VR JÄTTENÖJD med detta.
Innan dess hade jag en
Canon Powershot S5 IS var nöjd med den också den ger fina bilder
men nu har jag många fler möjligheter och det är kul!!!!
FRÅGA:
I min nuvarande Nikon när jag öppnar bilderna i (PS Elements) så är dessa i 300dpi (vilket jag trodde var ett mått för hur tätt bildernas punkter blev i tryck)
I Canonkmeran öppnas bilderna i 180 dpi/ 8megapixel JPEG
Varför denna olikhet??
Jag ska va med och plåta i en tävling på skoj och då kräver de att bilderna är i 300 dpi, som man skickar in .
NU blir det snurr i huvudet.... för jag har tagit några bilder som jag är nöjd med i min gamla kamera och dessa skulle då vara för små 180 dpi
KAN JAG GÖRA OM DEM TILL 300dpi eller är dessa bilder "rökta" för att använda i tävlingen????
Vore jätteglad om någon erfaren kan reda ut detta med hur
megapixlar och dpi förhåller sig till varandra.
Oroa dig inte över vilken dpi som står angiven för dina bilder. Dpi anger bara hur stort något kan tryckas i enligt en given upplösningskvalitet utifrån bildens faktiska dimensioner. Dpi i sig är inte ett fast värde tillskrivet bilden. Om du har en bild som är tillexempel 3000 pixlar bred så kan den om man vill trycka med kvaliteten 300 dpi (dots per inch = punkter per tum) bli 10 tum bred (=25cm). Om man nöjer sig med halva upplösningen (150dpi) så kan den göras 50cm bred. Då blir den kanske inte lika skarp som i 300dpi om man tittar på samma nära avstånd, men en stor bild ser man ju ofta på ett större avstånd än en mindre, så ett lägre dpi brukar funka bra även på större bilder.
Så den som säger att "Jag vill ha bilden i 300 dpi" vet egentligen inte vad den frågar efter. Du kan ju ge någon en bild som bara är 300 pixlar bred. Vill de då trycka den i 300 dpi blir den ju bara 1 tum bred. Att bara ange dpi berättar således ingenting så länge man inte vet hur stor bilden ska tryckas.
DPI är viktigt - men bara om man samtidigt anger vilken utskriftsstorlek man vill ha! Dessa två uppgifter hör ihop, och kan inte delas på.
Annars är siffran som tidigare redan svarats meningslös.
Du kan ändra på DPI-angivelsen i bilderna i Elements, "resize" - kryssa bara bort "resample" så att bildens pixlar inte blir fler eller färre (fler hade det blivit i detta fallet). Det enda som ska ändra sig är då själva "DPI"-angivelsen. Spara. Färdigt.
Att folk inte kan lära sig skilja på antal pixlar och upplösning/storlek... *suck*
- Och jag menar inte dig, Daniel. Jag menar dom som håller i tävlingen. Håller man i en fototävling borde man veta bättre. Sånt här sprider bara förvirring till folk som vill lära sig!
Grattis till den nya kameran föresten, ha kul när du fotar
Upplösningskrav för print borde alltid anges i hur många pixlar en bild minst måste vara på längsta sidan.
Att krångla till det genom att bestämma hur stora pixlarna skall vara när man väl printar är ett gammalt bakvänt tänk som är överkurs i 9 fall av 10.
Exempel:
A4 = 3508 pixlar på höjden. (=A4@300DPI)
A3 = 4961 pixlar på höjden. (=A3@300DPI)
Ett annat exempel:
Crimsons Lambda-maskin printar magnifikt ett A4 med endast 2339 pixlar på höjden (200DPI).
Ett tredje exempel:
En bild som är 300 pixlar hög blir förståss jättepixlig om man printar det på ett A3-papper. Det är alla med på. Är alla med på att det är samma sak som 16dpi? Nä. Skippa DPI-pratet så långt som det är möjligt.
Du har redan fått det enkla svaret (ställ om till 300 dpi och var glad!), men vill du veta mer ska du absolut läsa Erros utmärkta artikel: http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/
Artikeln inleds så här
"Få saker är föremål för så mycket förvirring och diskussion som detta med bildstorlek, upplösning, PPI och DPI. I synnerhet PPI och DPI. Och det lustiga är att man egentligen inte behöver bry sig om det överhuvudtaget, åtminstone för hobbyfotografens vardagsbehov."
Som du förstår så är du inte ensam om att vara förvirrad...
Och så kan jag passa på att göra ett slag för att döda uttrycket DPI.
När man pratar om en bilds upplösning för att fungera i tryck så är det PPI (pixels per inch) som är rätt uttryck.
DPI (dots per inch) används inte längre, men har lyckats leva kvar som uttryck av någon konstig anledning.
I photoshop där du ställer in upplösningen:
Bild > bildstorlek
I 'Upplösning'-fältet står det ju faktiskt 'Pixlar per tum' - dvs PPI.
Och så kan jag passa på att göra ett slag för att döda uttrycket DPI.
När man pratar om en bilds upplösning för att fungera i tryck så är det PPI (pixels per inch) som är rätt uttryck.
DPI (dots per inch) används inte längre, men har lyckats leva kvar som uttryck av någon konstig anledning.
I photoshop där du ställer in upplösningen:
Bild > bildstorlek
I 'Upplösning'-fältet står det ju faktiskt 'Pixlar per tum' - dvs PPI.
DPI används ju faktiskt för att beskriva skrivarens upplösning, d.v.s. hur många "dots" per tum den kan få ut på ett papper. Så att ta död på DPI helt går inte.
Däremot är det ju fel att använda DPI när man faktiskt menar PPI (pixlar per tum) för att ange hur stor en digital bild ska bli fysiskt.
Jag har för mig att jag skrivit om det också i min artikel.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.