Annons

Förvrängning på Ixus 400

Produkter
(logga in för att koppla)

cosmo

Aktiv medlem
Köpte en Canon Ixus 400 i början på maj. Har fotat en del med den och är i stort nöjd med kameran. Bra autofokus och fina färger.

En sak har jag märkt, framförallt när jag zoomar ut blir raka linjer buktade i kanten. Se bilden. Tror det kallas förvrängning. Det verkar synas bäst på vänstra kanten.

Alla kameror (i den här prisklassen) har väll en viss förvrängning men är detta normalt?

Bilden är tagen ca 3meter från tegelväggen, rakt framifrån.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    44.4 KB · Visningar: 174
Helt normalt

Vidvinkelobjektiv till SLR vilka kostar lika mycket som Ixusen har i stort sett samma förvrängning. Så det är inget konstigt alls, och således inget fel på din kamera. Detta syns ju normalt sett inte när man plåtar "vanliga" motiv, men i detta fall blir det ju förstås problem. Backa undan, eller räta upp i Photoshop.

lite utanför diskussionen, men du har inte lust att skicka några bilder tagna med den kameran till mig?

Har beställt en ixus 400 idag och skulle vilja se lite testbilder som folk tagit... du kan kontakta mig på [email protected] om du orkar...

MVH
Mårten

Björn,
the latter "distortion" is correct. You see, I knew I would eventually have some use on these forums:)

Later, Duncan

ANNONS
Götaplatsens Foto