Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

F3 eller FM2n?

Produkter
(logga in för att koppla)

wennerstrom

Aktiv medlem
Funderar på att komplettera fotoväskan med ett alternativ-hus, och har fastnat speciellt för Nikon F3 eller FM2n (bägge begagnade). Prisskillnaden är ca 1300 kronor men är inte en avgörande faktor.

Någon som har synpunkter, eller som kan ge mig skäl att välja den ena framför den andra?

F3 är stabilare och du kan haka på fler tillbehör.
Båda är relativt manuella och resultatet styrs av din förmåga och de objektiv som du använder.

F3 har en kan utrustas med en riktig motor, FM2 är bra mycket lättare.

Båda är fina hus!

Roben

FM2n är ju lite smidigare i väskan men jag har svårt att se några andra direkta fördelar.

F3 har ju 100%-sökare och TTL-blixt (om än med brister i kompatibiliteten). Det tycker jag är trevliga egenskaper.

Jag tycker att båda begränsas lite av ljusmätarens begränsade visning. Annars skulle jag förmodligen äga någon av dem själv. Problemet är att de inte har någon analog skala utan bara visar av/på när den centrumvägda mätaren indikerar 18% reflektion. Vill man undersöka motivets kontrast blir det att ratta på bländare eller slutare.

Jag är lycklig ägare till bägge modellerna, kommer aldrig att göra mig av med någon.
F3:an är tyngre och ger ett mer stabilt intryck, den har jag dessutom en motor till och med den på så är det en ganska imponerande pjäs.
Om priskskillnaden inte är mer än 1300 så tycker jag nog att du ska välja F3. Inte minst för att du kan byta sökare plus de andra fördelar som nämnts tidigare i tråden.

F3 har bländarprioritet, du ställer bländaren och kameran ställer automatiskt slutartiden. På FM2 måste du sätta både bländare och slutartid manuellt varje gång. F3 (iaf med hp-sökaren) är dessutom mycket lättare att använda med glasögon. Jag skulle välja F3 framför FM2.

Du kanske också kan titta efter en FE2. Samma hus som FM2 men med bländarprioritet, bättre TTL-blixt än F3 och med en mer informativ ljusmätare än F3/FM2 (visar en skala och inte bara rätt/fel exponering). Tyvärr är den precis som FM2 lite obekväm med glasögon (svårt att se hela bilden).

/Martin

Satsa på F3. En professionell kamera med suverän känsla och kvalitet. En stor fördel kan vara exponeringsautomatiken (med låsmöjlighet). Eftersom du har zoomar med varierande ljusstyrka får du problem vid manuell mätning med FM2. Mäter du vid en brännvidd kan du inte zooma sedan utan att göra en ny mätning.

Alternativ som är mindre och lättare är EL2, FE, FE2, FG, FG20 som samtliga har tidsutomatik och åtminstående en mekanisk reservtid (även F3 har det förstås). Vill du he en helt mekanisk kamera är förstås FM2 bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto