Annons

f3 "exponeringslåsknapp" lös

Produkter
(logga in för att koppla)

elva

Aktiv medlem
Hejsan. Vet inte om detta är rätt forum, men...
Jag har en nikon f3. Tyvärr har den ett par problem.
Det som känns enklast att åtgärda är att den lilla plastknappen som man trycker in för att låsa exponeringen är lös. Den funkar, men lutar man kameran framåt åker själva knappen ut.
Nu undrar jag om någon vet hur jag kan fästa den. Knappen ser ut ungefär som en liten plastsvamp. En kort tunn plaststam med ett litet knapphuvud.
Jag funderar på om jag kan sätta en liten limklutt längs ner på stammen och sticka in den i hålet efter torkning och att limklutten gör att knappen hålls kvar genom friktion(för att limklutten blir lite större än hålet.)
Jag har kollat i servicemanualen till f3, men vet inte om att limma på detta sätt kommer hindra knappens funktion.

Problem 2 är att multiexponeringen inte funkar. Genom att kolla servicemanualen gissar jag att problemet sitter i mekanismen i botten av kameran. Vet någon om 4000000 smådelar kommer hoppa ur kameran om jag försöker öppna den? Kan man skruva loss bottenplattan eller behövs något specialverktyg?

Sista problemet är ganska oviktigt, men störande. Den lilla plastknappen som stänger ljusridån i sökaren är borta. Går det att få tag på sånna smådelar? Jag har ingen lust att leta efter en reservdelskamera. Och om man ka få tag på en sådan, är det då bara att knäppa fast den?

Någon som vet på ett ungefär vad man får betala om jag skulle skicka den till något proffs om jag inte kan fixa det själv?

Alla råd mottages tacksamt.

//Daniel
 
ANNONS