Annons

F65:an och stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ignatz

Aktiv medlem
Hej, hej, jag igen.

Som jag förstår det lär man köra med stativ för att fota landskap och då framförallt mörka sådana.

Vill därför köpa stativ samt trådutlösare för att inte störa kameran under exponerning.

Då uptäcker jag till min förvåning att detta (trådutlösare) inte finns till F65:an samt att köpa stativ är en djungel. Trodde det bara var att traska in hos kamerahandlaren och peka, men icke! Fotokungen på söder i Stockholm (som jag annars hållt högt) ville inte assistera mig det minsta utan ryckte på axlarna med illa dolt ointresse och beklagade sig över det rika utbudet av typer och tillverkare. Inget de hade koll på över huvud taget.

Trodde de var professionella och kunde (eller ville) hjälpa mig, men där gick jag bet.

Så min enda räddning nu är ni på forumet!

Frågor:

1.Är frånvaron av trådutlösare med lång exp-tid en katastrof, eller kan man klara sig utan.

2. Var kan man köpa (i stockholm) och vilka stativ (jag pratar typ mindre bordsstativ med utdragbara ben) bör man köpa?

3. Vilkern kameraaffär är _bäst_ i stockholm?

Jag använder nästan aldrig trådutlösaren på min F80 utan slår på självutlösaren istället. Billigare och smidigare och fungerar för de flesta landskapsfoton.

Några "bra" fotoaffärer är Expert Fridhelmsplan, Kameradoktorn på David Bagares g. och Gunnar Olssons foto på Hornsgatan. Bäst är att handla från nätet.

Ett billigt, bra och relativt lätt (men inte bords-) stativ är Manfrotto 190 med något Manfrottohuvud. Sök i forumen, finns massor av info. Jag vet inte om det finns något bordsstativ som är värt att köpa, jag skulle iaf undvika utdragbara ben på ett dylikt om du vill ha någon skärpa i bilden.

/Martin

Det finns en infraröd fjärrutlösare till F65, men den kostar några hundralappar.

Vad gäller stativ så är Manfrotto både relativt billiga och bra! Har själv ett 055 med 141RC panoramahuvud och jag är supernöjd. 190-stativet är nog lite lättare och billigare än 055.

/Klas

?

Märkligt att det inte finns uttag för konventionell trådutlösare.Hur tar man exvis natt bilder med F65:an ,självutlösaren löser därvidlag inte problemet.

klasb skrev:
Det finns en infraröd fjärrutlösare till F65, men den kostar några hundralappar.

Hur kan en ir-fjärris fungera om kameran inte har någon ir-känslig port som F65 mig veterligen inte har eller har den?

Vad gäller stativ så är Manfrotto både relativt billiga och bra! Har själv ett 055 med 141RC panoramahuvud och jag är supernöjd. 190-stativet är nog lite lättare och billigare än 055.

Och denna (Manfrotto) går alltså att montera på en F65:a?
Hur stor är den? Kan man glida omkring med den ute på stan utan att störas av dess närvaro (i kameraväskan till exempel)?

Näää...

....länken fungerade nog inte. Men info finns på Nikons hemsida.

Jodå!

Visst finns det en fjärrutlösare till F65:an. Den heter ML-L3. IR-porten på F65:an sitter rakt framför on/off-ratten om man tittar noga.....detta beskrivs även i manualen. Har själv precis fått hem en fjärr som jag bestält från Technikdirekt. Har testat att fota med denna och det fungerar alldeles utmärkt, vare sig du befinner dig framför eller bakom kameran. För att aktivera IR-porten trycker du på självutlösarknappen...2ggr för fjär/tid resp 3ggr för endast fjärr.

Ska du köpa stativ så råder jag dig att köpa ett billigt men stabilt....blir du väldigt intresserad av foto kommer du ändå att byta senare. Så resonerar jag iaf.

mvh
Johan

Re: ?

walter-g skrev:
Märkligt att det inte finns uttag för konventionell trådutlösare.Hur tar man exvis natt bilder med F65:an ,självutlösaren löser därvidlag inte problemet.

Man använder en fjärrutlösare. Men nackdelen med sådana lösningar är att de i längden blir dyrare eftersom de går på batterier. En annan faktor, som även den är gemensam för alla Nikon modeller under F80:n, är avsaknaden av manuell justering av ISO. Hur får man rätt exponeringstid för nattbilder när man inte kan justera ISO:t? Det blir verkligen en "hit'n miss"...

(Justering av ISO behövs därför att nattfotografering kan ge längre exponeringstid än 30s, och för att få fram rätt exponeringstid ökar man ISO värdet på kameran tills man får ett mätutslag, sedan så ökar man exponeringstiden med det antal exponeringssteg man ökade ISO värdet med, och då kan man få reda på tider längre än 30s).

Med vänlig hälsning
Roland

ignatz skrev:
Och denna (Manfrotto) går alltså att montera på en F65:a?
Hur stor är den? Kan man glida omkring med den ute på stan utan att störas av dess närvaro (i kameraväskan till exempel)?

Japp, alla hyffsat nya stativ och kameror har gänga av standardtyp, så det passar. De flesta stabilare stativ är dessvärre ganska stora, så visst märks det. Man behöver allt en ganska stor kameraväska för att få plats med stativet.

/Klas

ANNONS
Götaplatsens Foto