Annons

Fakturera utländsk reklambyrå som privatperson

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag har det angenäma problemet att försöka ta reda på hur jag som privatperson ska fakturera, och sedan hantera försäljningen av några bilder till en reklambyrå i ett annat EU-land.

Nu för tiden säljer jag nästan aldrig bilder, och om jag gör det hanterar jag det som hobbyverksamhet (d.v.s. sparar alla papper, men deklarerar inte om det inte går plus). I det här fallet kommer jag dock gå plus, då jag tvivlar på att jag kommer upp i avdrag som täcker beloppet.

Jag undviker helst att gå via Frilansfinans och dylikt, då de dels tar avgifter, och jag tror också det gör det krångligare att dra av prylar om jag får pengarna som lön från dem i stället för direkt betalning från byrån. Jag har aldrig redovisat moms tidigare, och jag vet inte vad det är för gräns vad gäller moms på hobbyverksamhet nu för tiden - tidigare var det 30K, men nu hittar jag inte någon uppgift - dessutom tolkar jag Skatteverkets sidor som att moms inte ska tas upp i fakturan alls när det handlar om en kund med VAT-nummer.

Naturligtvis ska jag kontakta Skatteverket och höra vad de har att säga, men jag tänkte kolla om det är någon annan som har erfarenhet av att ta betalt av en företag inom EU som privatperson och har några tips :)
 
Kort om VAT.

Det krävs att både köpare OCH säljare är registrerade för VAT för att den ska gå att kvitta. Du kan alltså inte som icke-momsregistrerad hantera VAT-fri transaktion.
 
Kort om VAT.

Det krävs att både köpare OCH säljare är registrerade för VAT för att den ska gå att kvitta. Du kan alltså inte som icke-momsregistrerad hantera VAT-fri transaktion.

Ok - ska jag alltså lägga på VAT på fakturan, och är det då den skattesats som gäller hos köparen eller den som gäller här? Om jag fakturerar kunden det pris vi kommit överens om utan VAT, och jag måste betala svensk moms sedan blir det ju knasigt - detta verkar vara en djungel ...

Såvitt jag förstår det ska momsen räknas i köparens land, och då gäller det ju att skatteverket här godkänner det :)
 
Hade det varit två företag hade man uppgett varandras VAT-nr och skickat faktura utan moms.

Hur man löser det som privatperson vet jag inte men jag antar att du skickar en faktura på ett belopp. Det beloppet får köparen inte dra av momsen ifrån då du inte är momsregistrerad.

Hur du sedan ska hantera det när beloppet överstiger "hobbyverksamhet" vet jag inte (risken finns att du får betala in svensk moms), så du gör nog bäst i att rådfråga Skatteverket i förväg, de är ju numera en vänlig serviceorganisation istället för den gamla hätska skatteindrivaren :)
 
Ja, det är ju det som ställer till det - i och med beloppet blir jag momspliktig (tror jag), men om jag blir momspliktig ska jag ju heller inte fakturera kunden med moms - jag kollar med Skatteverket i morgon :)
 
ANNONS