iSolen.se
Guest
Jag förstår inte vad denna bild har med frågan att göra. Bilden som trådskaparen länkat till är ju helt annorlunda, vad gäller såväl motiv som ljus, färgskala och efterbehandling. Det som visas i ditt exempel är en orgie i gult och rött, på väg att blöda. Dessutom finns några störande element i bakgrunden, t.ex. den horistontella linjen uppe till vänster, så i mitt tycke är detta varken ett exempel på det frågan gällde eller ett exempel på bra efterbehandling. (Om man gillar bilden eller inte är en annan sak.) Frågan gällde väl mer än att bara hitta färgmättnadsreglaget?
Den andra bilden på pojken som läser har möjligen ett liknande mjukt kvällsljus, men är ändå annorlunda eftersom bilden från Marseille är en motljusbild tagen rakt mot solen. Detta ger förutsättningarna och utmaningen för efterbehandlingen. Det kan tilläggas, att det ställer stora krav på optiken för att prestera en motljusbild med ett sådant dynamiskt omfång.
Tack för din kommentar, önskar att alla kunde skriva sådana bildkommentarer i kritikpoolen, ryggdunkningar är kul men inget man lär sig av.
Jag hade precis gjort bilden på det samma sätt som vi pratar om, övertoning, och en aning photofilter . Mask på bägge för att inte påverka hela bilden. Att jag tagit i för mycket är en annan sak, jag tar åt mig synpunkten. Färgmättnad har jag inte använt alls.