Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fart i snö

Produkter
(logga in för att koppla)

skorvdalen

Aktiv medlem
har ni lite tips om att ta bilder i snö. särskilt när någonting rör på sig fort. pulkåkning, skidor, skoter o.d.

tips angående slutartider, exponeringar, filter, iso, vitbalans o.d.

Mina bilder har en tendens att bli väldigt ljusa eller suddiga (föremålet som rör på sig). färgen på snön vill gärna dra mot blå.

Ang att snön blir blå så är det beroende på vitbalans, skulle rekommendera dig att fota i RAW och justera den i efterhand, annars ställa in vitbalans i kameran manuellt.

Ang att de blir suttida får du antingen ha snabbare slutartid eller panorera, dvs att följa objektet när du fotar och inte hålla kameran helt still. panorering ger mer fartkänsla medans snabbare slutartid fryser bilden, beroende på vad du är ute efter.

Kan vara en ide att ställa in kameran antingen manuellt eller på slutartidsprioritering.

har ni lite tips om att ta bilder i snö. särskilt när någonting rör på sig fort. pulkåkning, skidor, skoter o.d.

tips angående slutartider, exponeringar, filter, iso, vitbalans o.d.

Mina bilder har en tendens att bli väldigt ljusa eller suddiga (föremålet som rör på sig). färgen på snön vill gärna dra mot blå.

OM du vill frysa bilderna måste du ha så snabb slutartid som möjligt! Välj att köra på AV läget och ställ gluggen på största bländare (minsta talet tex 2.8) Sedan kan du höja ISO-talet beroende på hur snabb tid du vill ha! Angående den blåa snön så går det utmärkt att köra Jpeg om du väljer rätt vitbalans! Är det molnigt ställer du in vitbalansen på MOLN. Men som Perkka säger så är det lättast att köra RAW för att justera det i efterhand!

Det här är ett exempel som jag inte är nöjd med.
iso 200
f4
1/640sec
38mm

Bilagor

• IMG_4165.jpg
    IMG_4165.jpg
    21.7 KB · Visningar: 690
Fota snö kan bli lite lurigt ibland just för att snön reflekterar så mycket ljus.

Liten bländare gör att du kan använda längre slutartider, vilket i sin tur gör det möjligt att panorera vilket i sin tur gör att det känns som lite mer fart i bilden.

Som ajg nämde innan så reflekterar snö mycket ljus vilket gör att kameran luras att det är ljusare än vad det är, bilderna blir därför underexponerade, ofta lite gråa.

I din bild hade jag ställt mig mer på sidan och väntat på att dom passerar dig och panorerat (alltså låta kameran följa med i sidled) och knäppt vid rätt ögonblick. Men det är lurigt med snö och panorering sitter inte vid första försöket.

Nedan har jag två exempel, första är taget rakt frammifrån, där är stegringen på skotern det som ger lite fartkänsla och i andra är det panoreringen, träden är suddiga i bakgrunden. Om bilderna är bra är en smakfråga, men det illustrerar nog lite vad jag menar i alla fall.

Bilagor

• fram.jpg
    fram.jpg
    52.3 KB · Visningar: 675
  • sidan.jpg
    sidan.jpg
    37.1 KB · Visningar: 675
Tack för tipset.
jag förstår vad du menar med att få med farten. det jag ville få fram i bilden var dock det fina vädret, den töntiga men roliga tävlingen som inte gick så extremt fort, den vackra gården i bakgrunden och den kritvita snön som blev blå.

min bild ser konstgort ljus ut. bilderna på skotern blir lite grå istället som det beskrevs i tidigare inlägg. det är svårt med bra kort i snölandskap tycker jag. samtidigt skall man försöka få till skära och ljup i bilden.

Jag brukar (nästan) alltid ställa in kameran manuellt ute i snön. Oftast fotar jag snöskotrar och då blir ljusmätaren ofta lurad av strålkastarna och bilden blir felexponerad. Med manuell inställning styr du lättare slutartiden efter vilken effekt du vill ha.
Bifogad bild är tagen på 1/160 del och bländare 4, 180 mm brännvidd, ISO 400 och automatisk vitbalans en gråmulen dag med snöfall alldeles innan skymningen, därav det blå ljuset. Hopplöst fotoljus kan tyckas. Det jag själv ville ha fram i den nästan svartvita/blåa bilden är skoterns gula strålkastarsken som ger färg åt bilden. Snösprutet från mattan framtill/undertill tillsammans med skidlyftet i accelerationen ger fartkänslan tack vara relativt lång slutartid (1/160). Större bild finns i mitt album "vinter" för den som är intresserad.

Bilagor

• lössnö på myr 400.jpg
    lössnö på myr 400.jpg
    36.4 KB · Visningar: 613
Exponseringskompensation +0,7 för att lura exponeringsmätaren så snön blir vit istället för grå. Panorera för fart, en tumregel är att ha samma slutartid som farten på det man fotograferar. Alltså 100 km/h = 1/100 s. Blir lite besvärligt att få fart på en snigel med den tumregeln men de är å andra sidan sällan ute i snön :)

finns det en liknande tumregel om man vill frysa bilden útan att panorera.

Hejsan, Jag tar i princip bara action kort. Då äre skoter på vintern och cross/fyrhjuling på sommaren. Jag tar alltid en frusen bild. jag personligen gillar inte effekten av att panorera. ställer in kameran på tidsautomatik. Sen ställer jag upp Exponeringskompensation minst +0.5 - +0.7. ISO beror på men 100 - 400 försöker ja hålla mig inom. sen ställer ja bländaren på f 2.8. sen kollar ja vilken tid jag får ut. Sen jobbar jag mig uppåt i skalan. så försöker hamna vid f / 9 . Men jag har i regel att jag alltid måste ha en slutartid på MINST 1/1000. Då ska du inte behöva panorera. Det gör iaf inte jag! Gå in och kolla in mina bilder. Dra gärna en kommentar :)

Magnus felet med ditt bildexempel är inte att du inte lyckats frysa åkarna utan det är fokus som ligger "fel". Det är svårt att se på den lilla bilden men fokus verkar ligga någonstans upp emot huset till, hade du fokuserat på åkaren längst fram hade han varit knivskarp.

ANNONS
Götaplatsens Foto