Annons

Fast objektiv till mörka ridhus

Produkter
(logga in för att koppla)

olindskog

Aktiv medlem
Hej

Söker efter ngt ljusstarkt för att fotografera i mörka ridhus (räcker knappt ens med f2,8)
Är det ngn med erfarenhet eller kunskap nog för att kunna uttala sig utan direkt erfarenhet som kan rekommendera ngt lämpligt?
Jag velar just nu lite fram och tillbaka mellan 50 och 85mm

MVH

Ola G

Canons 50 f/1.4 är snabbt och ljusstarkt. Har själv ett och är väldigt nöjd. Det tror jag alla är med denna glugg.

silfver skrev:
Canons 50 f/1.4 är snabbt och ljusstarkt. Har själv ett och är väldigt nöjd. Det tror jag alla är med denna glugg.
Om man är fattig så funkar ju 50 1,8 den går ju bara på runt tusenlappen. Och den vad jag hört inte ska ha af kuggar som går sönder.

Det här är svårt. Jag har plåtat en del i ridhus och stallar. Det är tyvär lite olika förutsättningar i dessa två "hus". I stallet är det ofta rätt trångt så med en 50:a eller 85:a så blir det nästan enbart porträttbilder. Tyvärr så finns det knappt några snabba vidvinklar till APS-C men en är Sigma som har några olika varianter.

I ridhus så är det annorlunda. Oftast står man ju utanför ett staket eller på en läktare. Du behöver oftast lite längre brännvidder för att nå fram. Själv använder jag oftast en 70-200 f2,8 för räckviddens skull men som du själv skriver så är det en kantboll ljusmässigt. 2,8 är ofta i långsamtaste laget. Det finns några andra varianter men de kostar alla fläsk. 85 finns i 1,8 - 1,4 varianter och 135-200 finns i f2 varianter men som sagt de kostar. Dessutom blir skärpedjupet ofta alldeles för kort för att det skall vara vackert eller över huvudtaget fungera. Alternativet som återstår är att skruva upp iso....

Ja - gärna ljusstarkare än 2.8.

Behöver ofta tele så 85 /1.8, 100 /2.0 eller givetvis 135 /2.0
.. samt om du väntar några månader... varför inte nya 200 L IS /2.0... hmm kanske liite dyr.. :)

Kollade några av mina ridhusbilder och ligger ofta på ISO 1600 bl 1.8 och tider från 1/125 upp mot 1/40 del sekund. Hästar i rörelse är en utmaning om det inte är ett mycket väl upplyst ridhus eller "scandinavium". Där kommer man till ca ISO 800, bl 3,5 och 1/250-del

ANNONS
Götaplatsens Foto