Annons

Fast vidvinkel eller EF-S 10-22 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Uttryck skrev:
Det fasta 20 mm f 2,8 borde ju vara mer skarpt för zoomobjektiv brukar väl vara en viss kompromiss.

Så det är väl snarare en fråga om man behöver ljustyrkan f2,8 eller ännu mera vidvinkel + zoom som avgör valet.

Skulle däremot gärna vilja ha ett typ 28 eller 30, 35 mm riktigt ljusstarkt. Helst 1,4 typ. Så att man kan köra det i de situationer man vill fota utan blixt inomhus tex.

Jag upplevde då def EF-S 10-22 mm som riktigt skarpt.

Istället för Canons 10-22 var det nära att jag köpte Tokina 12-24 som ju fått goda omdömen. Mellanskillnaden i pris räcker nästan till ett Canon 35/2,0. Man kan ju fråga sig om inte den dubletten är en bättre investering än bara ett 10-22?

Karin Åberg (Uttryck) frågade
Har frågat tidigare, men ingen som testat Sigmas 30/1,4? Låter ju bra.
och Magnus Fröderberg (froderberg) svarade:
Säkert ett fint komplement som många tycks gilla. En beggad 35/2 kan också vara ett alternativ.
Eller EF 28/1.8 USM. Det verkar råda delade meningar om den gluggen, men jag gillar den. Liten, ljusstark och tyst (USM). Passar bra som normalobjektiv på en 350D tycker jag.

Både EF 35/2.0 och EF 28/1.8 USM är mindre och lättare än Sigma 30/1.4, och båda Canonobjektiven tecknar ut hela småbildsformatet till skillnad från Sigmaobjektivet som bara tecknar ut för APS-C.

PD

Uttryck skrev:

Har frågat tidigare, men ingen som testat Sigmas 30/1,4? Låter ju bra.

Jag har ett sedan ett par veckor tillbaka. Jag är än så länge nöjd för min användning som mer normalt komplement till ett 50/1,8 (APSC-sensor, förstås). Men vidvinkel är det inte.

Hårt nedbländat i starkt solljus verkar det inte trivas. Det är inte därför jag skaffat det, snarare har jag det för att använda vidöppet eller nedbländat ett steg eller två på hög iso i svagt ljus.

Det finns andra trådar om sigma 30/1,4 med mer detaljer och länkar till en del tester.

ANNONS
Götaplatsens Foto