Annons

Fast vidvinkel till canon 6d

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Är eventuellt ute efter ett nytt objektiv. Jag fotar natur och landskap och använder idag ett 24-70 f4L som jag är riktigt nöjd med.
Har även ett 70-200 f4L som används bilan men inte så ofta. dessutom har jag ett 90mm macro

känns som jag har spridit ut brännvidden rätt bra förutom att jag önskar ha ett objektiv med mer vidvinkel, dock inget fisheye. 24mm är inte sådär jättevidvinkligt som jag vill ha ibland.

Det finns ju ett canon 17-40 f4L som inte är så dyrt, men hur är det med bildkvaliteten jämfört med 2-70?
Det är ju inget fast objektiv men det är ganska billigt.

sen finns ju 16-35 f2.8 som jag är sugen på. inte heller det är ett fast och det är lite för dyrt.

Finns det något ni rekommenderar? som sagt så får det inte vara superdyrt men det ska ändå hålla samma bildkvalitet som mitt 24-70 (eller bättre)

det ska inte heller vara välvd frontlins då jag vill använda filter.

Är det en zoom du letar efter skall du absolut kika på relativt nya EF 16-35 4.0 L IS. Fått riktigt bra kritik...och jag är ordentligt nöjd med mitt exemplar...

Jag använder 16-35 2.8 II som funkar bra, men har inte Canon släppt en motsvarande fast 4L som skall ha väldigt bra skärpa?

Vill du ha motsvarande skärpa över hela omfånget som på 24-70, då tror inte jag på 17-40L :)

/Ulf

just det. Det finns ju en f4 version av 16-35. det tänkte jag inte ens på. Det är ju dock inte ett fast objektiv som jag egentligen var ute efter :)

Hur håller sig samyang och tokina i jämförelse med canon gluggarna? finns ju några 14mm och 16mm fasta objektiv som är riktigt billiga

Samyangs ena vidvinkel ska vara skitbra rent ut sagt OM man kan leva med en lite knasig distortion :) Kika test på photozone.de

ANNONS
Götaplatsens Foto