Annons

Fattigmans ultra-telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

C-nord

Aktiv medlem
Har nyligen införskaffat en Nikon Tc-201 och för er som inte vet så är det en 2x teleconverter för nikon ai/ai-s objektiv/kameror men man kan ju även montera den på nyare d-slr både med och utan ljusmätning beroende på modell.

Själv har jag en d70s och vill ju självklart som dom flesta andra ha en 600/4 i väskan osv men man är ju inte gjord av pengar så då får man hitta på nåt annat.

Själv köpte jag en tc-201 för några hundringar och slängde på ett 70-300mm f4-5,6 ed som då blev ett 140-600 som sen tack vare 1,5x crop blev 210-900mm då om jag har förstått det hela rätt hehe... hursomhelst så vart det en rejäl telezoom =D

Idag har jag testat lite genom att fota från fönstret å det blir faktist helt användbara bilder trots att jag var tvungen att köra ISO 1600(mega brusigt på d70s) eftersom stativet ligger i bilen som tjejen är ute och flänger i.

Så här kommer några exempelbilder för er som är intresserade, alla bilder tagna med följande inställning:

D70s i M läge
ISO 1600, 1/1000-1/1250, F11, 900mm(om jag har räknat rätt) och handhållet.
RAW konverterade med adobe camera raw 4 med standard inställningar.

Första bilden är en 100% bild

Bilagor

• 900mm_100p.jpg
    900mm_100p.jpg
    63.7 KB · Visningar: 972
Samma bild men processad i 5 min i photoshop, visar väl att det går att använda bilderna eller är jag för okänslig? ;-)

Bilagor

• 900mm_100p_edited.jpg
    900mm_100p_edited.jpg
    77.8 KB · Visningar: 969
Med f/11 inställt på objektivet får du en verklig bländare på f/22. I det läget äter också diffraktionen upp en hel del skärpa.

Har du jämfört en bild med konverter med en bild tagen från samma position utan konverter och sen uppskalad i datorn så att den ger samma utsnitt?

Jag menade såklart F5,6 på objektivet = full öppning på 300mm, det blir väl f11 med konvertern på va?

Lyckades man vara otydlig igen då ;-)

Näe det har jag inte gjort, kan ju helt klart vara intressant så det ska jag pröva imorrn om det är soligt eller om jag plockar in stativet.

EDIT: jag ska nog testa med stativet å fjärren istället för eliminera mitt koffein skak på morgonen hehe ;-)

jimh skrev:
Med f/11 inställt på objektivet får du en verklig bländare på f/22. I det läget äter också diffraktionen upp en hel del skärpa.

Diffraktionen är väl ändå en funktion av bländaröppningens absoluta storlek, inte relativt till brännvidden?

jeskata skrev:
Diffraktionen är väl ändå en funktion av bländaröppningens absoluta storlek, inte relativt till brännvidden?
Diffraktionens effekt på VINKELupplösningen bestäms mycket riktigt av håldiametern.

För att sedan få veta hur stora själva diffraktionsfläckarna blir på bildplanet måste vi även ta hänsyn till avståndet mellan hål och bildplan. Slutresultatet blir att diffraktionsfläckarnas storlek på bildplanet är direkt proportionella mot det effektiva relativa bländartalet, d v s på långa avstånd brännvidden dividerat med ingångspupillens diameter.

perstromgren skrev:
Det tycker jag inte, bilderna går bra att använda!

Har du hittat stativet och fjärrkontrollen än?

Per.

Om inte annat är det kul å "latja" lite med den setupen =)

Jo jag har hittat stativet hehe... men jag håller på att försöka sälja det. och en polare va intresserad så han fick låna det i söndags så nu är jag utan i några dagar men förhoppningsvis har jag ett snart igen, bevaka tråden så postar jag så fort jag får chansen ;-)

Har testat lite mer nu dock fortfarande utan stativ eftersom det är mer eller mindre sålt så nu är man utan för stunden men det gick bra endå tack vare det fantastiska vädret idag :)

Här kommer lite bilder:

Denna är tagen vid 70mm utan converter

Bilagor

• dsc_6111.jpg
    dsc_6111.jpg
    34.3 KB · Visningar: 317
ANNONS
Götaplatsens Foto