Annons

Har ingen blogg så jag skriver här :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

C-nord

Aktiv medlem
Måste skriva av mig lite hehe... läs och kommentera gärna!

Ta det jag säger med en nypa salt... är bara bitter för jag inte har råd med allt det roliga ;-)

Brukar varje dag använda funktionen "lista senast inlagda" i forum delen här på fotosidan för att se vad som disskuteras för stunden och har sett flera trådar i stil med "D700 - ny telezoom?" och å typ "Vart hittar jag sportprogrammet på D300?" och undrar varje gång hur man har kommit fram till att man behöver en kamera i 15-25k klassen om man inte äns har tagit sig förbi motivprogammen, nu säger jag inte att det är fel att använda dom men det känns som att ska man ta steget till en D300,D700,D3 så antar jag att man gör det för att man saknar nåt viktigt på sin nuvarande instegsmodell som hastighet,brushantering DR eller vad det nu är.

Många verkar också fastna i motivprogrammen tex gröna rutan å så får man 1/60 på ett 70-300 utan VR å suddiga bilder då ska man genast köpa ett 5 gånger så dyrt objektiv å tror att det löser sig utan att nån som helst aning om vad som orsakde den suddiga bilden.

Har nåt minne av nån som frågade efter objektiv till sin nyinköpta D3 för 40k och visste inte äns vilka objektiv som passade på huset men tyckte att 18-200 va smidigt så man slapp byta objektiv... är det inte lite det som är grejen med en systemkamera att man har 3-4 objektiv som är riktigt bra i sitt omfång istället för ett som gör ett halvdant jobb?
Visst om det fanns ett 14-300/f2,8 med samma optiska egenskaper som tex 24-70/f2,8 ja då börjar det bli aktuellt men inte annars hehe...

Vill påpeka att jag är super amatör å försöker inte säga att jag är så jäkla mycket bättre men det verkar vara viktigare att köpa den senaste kameran än att behärska sin gamla.
Jag har nyligen kommit fram till att jag ska spara pengar till en beggad D300 som jag hoppas kunna köpa runt jul, anledningen är att jag i 90% av fallen fotar rörliga objekt och vill då kunna få upp slutartiderna samt AF hastighet och vill gärna fota vilda djur mao höga ISO vilket min kamera idag är riktigt dålig på och D300 är helt fantastisk i jämförelse, håller även på att byta ut objektiven efter hand då jag dyker på dom för rätt pris beggade.

Min tänkta kameraväska:

D300 - (d70s idag)
Tokina 12-24/f4 - (har jag)
Tokina,Nikon 24,28-70/f2.8 - (Nikon 28-80/f4-5,6 skitglugg idag)
Tamron 70-200/f2.8 - (Nikon 70-300/f4-5,6 ED idag helt ok men ljussvag)
TC AF x1,4 tredjeparts (Inget motsvarande idag)
Sigma 30/f1,4 - (Inget motsvarande idag)
Nikon 50/f1.8 - (har jag)
Nikon 85/f1,8 (Inget motsvarande idag)
SB-600 - (nissin idag)

Skälet till att jag vill byta kameran först är att min kameras andrahandsvärde sjunker ju fler modeller som kommer ut men gluggarna jag har är ganska konstant värde på å byter jag kameran så kan den med sina bra höga ISO egenskaper kompensera för inte så ljusstarka gluggar tills jag får råd att byta ut dom också. Tillhör skaran som har svårt att spara hehe så oftast måste jag sälja den gamla för att få råd med den nya så att säga ;-)

Aja nu känns det bättre när jag fått skriva av mig lite, stavfel å särskrivningar bjuder jag på :-D

Ha det!

Det finns många som är betydligt mer intresserade av de tekniska leksakerna (leksaker blir det när man inte använder dem som tänkt), än bilderna man kan ta med dem.

Det är samma sak inom många områden, inte minst ljudfantasterna som sitter och lyssnar på testskivor istället för att lyssna på musik.

Inget fel i det, alla har olika intresseinriktningar.

Tycker verkligen det är jättelöjligt att det ska gnällas så fort en nybörjare ska köpa en fin kamera.

Bara för att man själv är i en ekonomisk situation där 15000kr är mycket pengar har man inte rätt att klaga på folk som kanske drar in 15000 i veckan eller har 4 miljoner på banken. Denne har antagligen gjort nåt annat än att fota för att hamna där.

Även om man kanske inte råkar ta finare bilder med sin D3a än man skulle gjort med en D60 så känns det kanske roligare ändå. Och så har man inte heller något att skylla på.

Man kommer inte snabbare till thailand i business class än i ekonomi men det är en ganska mycket mysigare resa. Vissa är beredda att lägga 30k för den biljetten...

Tycker verkligen det är jättelöjligt att det ska gnällas så fort en nybörjare ska köpa en fin kamera.

Bara för att man själv är i en ekonomisk situation där 15000kr är mycket pengar har man inte rätt att klaga på folk som kanske drar in 15000 i veckan eller har 4 miljoner på banken. Denne har antagligen gjort nåt annat än att fota för att hamna där.

Även om man kanske inte råkar ta finare bilder med sin D3a än man skulle gjort med en D60 så känns det kanske roligare ändå. Och så har man inte heller något att skylla på.

Man kommer inte snabbare till thailand i business class än i ekonomi men det är en ganska mycket mysigare resa. Vissa är beredda att lägga 30k för den biljetten...

Tror inte det blir en mysigare resa med en D3 om man är färsk då den troligtvis kräver mer av användaren än en enklare kamera för att nå samma resultat.

Sen klagar iaf inte jag pga av pengarna utan att det känns som att man gör bakvända köp, Exempel: man köper inte en bil med manuell låda om man bara kan köra automat ;-) (När vi ändå använder jämförelser)

Inte jag heller...

Måste säga att jag har haft ungefär samma tankar som du precis plita ner.

Fortsätt blogga (o:

Har alltid tyckt att just "bloggandet" har varit litet haussat, men även jag börjar tänka tanken. Iofs är det nog själva ordet i sig och hela folkrörelsen bakom, som gjort mig lite avigt inställd. Tycker att om man har en levande, dvs jämt uppdaterad hemsida, är det i mångt å mycket det samma. I ärlighetens namn får jag ta Bloggandet bakom ryggen eftersom alla som vill uttrycka sig på nätet inte har/vill lust att mecka så mycket själv.

"Blogg for life" är kanske inte så dumt - Åtminstone har även jag börjat fundera iallafall.

Motivprogram och gröna rutan

Systemkameramarknaden har blivit väldigt stor. Ny teknik haussas och många som är lite intresserade av foto eller bild förleds nog lätt att tro att det blir mycket bättre med större och dyrare. Så är det väl med mycket av dagens marknadsföring av ny teknik. Nytt, nytt, nytt ska det vara.
Bara steget från kompakt till DSLR är större än många förstår anser jag.
Jag är så otroligt gammal att när jag köpte min första systemkamera så var man tvungen att lära sig en del om slutartider och bländare etc.
Idag slår kameraföretagen på trumman för motivprogram och annat som ska få folk att känna "det här fixar Canon åt mig"
Så jag tycker inte det är så konstigt faktiskt. Det är lite synd att många inte förstår att det kan bli mycket roligare och ofta även bättre om man tar kontroll över kameran.
Vi får hjälpa dom stackarna :)

Vad jag var på gott humör då!? :)
Mvh
Pa

Senast ändrad:
Du har säkert en poäng här, men...

Som jag tolkar första inlägget handlar det kanske lite mer om dem som bränner iväg 25kkr+ och sen frågar sig vad man skall använda den till, hur, varför och med vilka tillbehör.

Just i den frågeställningen ser jag humorn i denna tråds blogg (o:

Att man sen har en övertro, eller kanske tvångskärlek, till ny teknik kan väl vara förlåten. Åtminstone om man vet hur man skall använda fanskapet.

Blev själv påmind, om mitt till dagens datum digra kamerainnehav, när jag såg en annons om att köpa en analog kamera. En sådan har jag. Köpt på 80-talet och fungerade ända tills D200 kom för ett par år sedan. Den fungerar iofs fortfarande, men för min del kan det faktiskt kvitta. Jag har blivit digital. Det blev jag långt innan inköpet av Dslr iom jag sålde hela mörkrumsutrustningen. Tänka sig, att 15kvm kan bytas mot en liten "dumburk" utan kemikaliedoft & torktider.

Tekniken är ändå underbart härlig, eller hur?

PA:

Det är ju det som är det fina med digitalt å billiga minneskort, det är bara ratta om kameran till M S A eller å bränna av bilder å se vad som händer, betydligt svårare och framför allt dyrare att göra det på en analog kamera.

När jag började få lite kläm på begreppen som iso tex så kom jag över en f90x å det var ju lite annat med en sån när man precis har lärt sig grunderna på en digital, jag menar det va ju inte bara hålla in iso knappen å vrida på ratten så vips hade man snabbare slutartider...eller jo visst fick jag snabbare tider men mörkare bilder hehe, idag tar jag med förkärlek med f90'n då den är mycket trevligare att hålla på med än d70'n.

Det är bra det att du är på gott humör, finns värre saker å ägga upp sig på än ett forum på nätet ;-)

Jag har blivit digital. Det blev jag långt innan inköpet av Dslr iom jag sålde hela mörkrumsutrustningen. Tänka sig, att 15kvm kan bytas mot en liten "dumburk" utan kemikaliedoft & torktider.

Håller med dig fullt ut att den digitala fototekniken är fantastisk och härlig.
En grej man inte hajjar i början är att man helt plötsligt blivit sitt eget fotolabb. Många av oss lämnade bara in filmen till framkallning.

Måste skriva av mig lite hehe... läs och kommentera gärna!

Ta det jag säger med en nypa salt... är bara bitter för jag inte har råd med allt det roliga ;-)

Brukar varje dag använda funktionen "lista senast inlagda" i forum delen här på fotosidan för att se vad som disskuteras för stunden och har sett flera trådar i stil med "D700 - ny telezoom?" och å typ "Vart hittar jag sportprogrammet på D300?" och undrar varje gång hur man har kommit fram till att man behöver en kamera i 15-25k klassen om man inte äns har tagit sig förbi motivprogammen, nu säger jag inte att det är fel att använda dom men det känns som att ska man ta steget till en D300,D700,D3 så antar jag att man gör det för att man saknar nåt viktigt på sin nuvarande instegsmodell som hastighet,brushantering DR eller vad det nu är.

Många verkar också fastna i motivprogrammen tex gröna rutan å så får man 1/60 på ett 70-300 utan VR å suddiga bilder då ska man genast köpa ett 5 gånger så dyrt objektiv å tror att det löser sig utan att nån som helst aning om vad som orsakde den suddiga bilden.

Har nåt minne av nån som frågade efter objektiv till sin nyinköpta D3 för 40k och visste inte äns vilka objektiv som passade på huset men tyckte att 18-200 va smidigt så man slapp byta objektiv... är det inte lite det som är grejen med en systemkamera att man har 3-4 objektiv som är riktigt bra i sitt omfång istället för ett som gör ett halvdant jobb?
Visst om det fanns ett 14-300/f2,8 med samma optiska egenskaper som tex 24-70/f2,8 ja då börjar det bli aktuellt men inte annars hehe...

Vill påpeka att jag är super amatör å försöker inte säga att jag är så jäkla mycket bättre men det verkar vara viktigare att köpa den senaste kameran än att behärska sin gamla.
Jag har nyligen kommit fram till att jag ska spara pengar till en beggad D300 som jag hoppas kunna köpa runt jul, anledningen är att jag i 90% av fallen fotar rörliga objekt och vill då kunna få upp slutartiderna samt AF hastighet och vill gärna fota vilda djur mao höga ISO vilket min kamera idag är riktigt dålig på och D300 är helt fantastisk i jämförelse, håller även på att byta ut objektiven efter hand då jag dyker på dom för rätt pris beggade.

Min tänkta kameraväska:

D300 - (d70s idag)
SB-600 - (nissin idag)

Skälet till att jag vill byta kameran först är att min kameras andrahandsvärde sjunker ju fler modeller som kommer ut men gluggarna jag har är ganska konstant värde på å byter jag kameran så kan den med sina bra höga ISO egenskaper kompensera för inte så ljusstarka gluggar tills jag får råd att byta ut dom också. Tillhör skaran som har svårt att spara hehe så oftast måste jag sälja den gamla för att få råd med den nya så att säga ;-)

Aja nu känns det bättre när jag fått skriva av mig lite, stavfel å särskrivningar bjuder jag på :-D

Ha det!

Välkommen till Fotosidan - "Där tekniska specifikationer möts".

Du har säkert en poäng här, men...

Som jag tolkar första inlägget handlar det kanske lite mer om dem som bränner iväg 25kkr+ och sen frågar sig vad man skall använda den till, hur, varför och med vilka tillbehör.

Just i den frågeställningen ser jag humorn i denna tråds blogg (o:

Att man sen har en övertro, eller kanske tvångskärlek, till ny teknik kan väl vara förlåten. Åtminstone om man vet hur man skall använda fanskapet.

Blev själv påmind, om mitt till dagens datum digra kamerainnehav, när jag såg en annons om att köpa en analog kamera. En sådan har jag. Köpt på 80-talet och fungerade ända tills D200 kom för ett par år sedan. Den fungerar iofs fortfarande, men för min del kan det faktiskt kvitta. Jag har blivit digital. Det blev jag långt innan inköpet av Dslr iom jag sålde hela mörkrumsutrustningen. Tänka sig, att 15kvm kan bytas mot en liten "dumburk" utan kemikaliedoft & torktider.

Jo det handlar nog om det också plus en dos avundsjuka haha... ungefär som när man ser en "skitgubbe" i en sprillans ny SAAB 9-5 Aero med 250hk som ligger i 50 på 70 väg, han vet inte vad han ska ha den till.;-)

Mörkrum är nåt som verkar spännande tycker jag men just nu har jag inte plats (läs tillstånd från sambo) för nåt sånt men det ska jag helt klart prova på nån gång.

Min tänkta kameraväska:

D300 - (d70s idag)
SB-600 - (nissin idag)

Här kommer min väska, som då givetvis ligger i V70R + extraallt:

Sony "Flagship" 25mp/6bs
Överlägsen DR + brus (prototypsensorn sitter ju sen ett år tillbaka i D3)

Zeiss 10-300/2,8
som dessutom lanseras samtidigt. Och givetvis inte endast med en cashbackcheck utan så klart med bästivärldenbildgaranti.

Haha "bästivärldenbildgaranti", undrar hur dom ska lösa det? :-D

Om man inte är nöjd med bilderna man tar så tar dom tillbaks objektivet eller får man en ersättningsbild som motsvarar förväntningarna? ;-)

Jag har ställt ungefär samma fråga på forumet för Nikon-objektiv eftersom jag vill ha en allroundglugg till min D700. Eftersom jag aldrig haft en Nikon tidigare ville jag veta om det fanns ett objektiv med en brännvid på 28-200 mm, som skulle motsvara mitt tidigare favoritobjektiv 18-125 mm.

Det sätt jag fotograferar på motiverar i mitt eget tycke den extravaganta investering en D700 innebär. Det motiverar även en glugg med ett stort omfång. Däremot skulle jakten på "optiska egenskaper" vara kontraproduktivt i mitt fall. Det skulle begränsa mitt fotograferande utan att tillföra särskilt mycket, vilket däremot kameran i sig gör.

Jag skriver detta bara för att meddela att de motiv man kan ha för att ställa en sådan fråga inte behöver bygga på okunskap.

Johan Hackman

Jag har ställt ungefär samma fråga på forumet för Nikon-objektiv eftersom jag vill ha en allroundglugg till min D700. Eftersom jag aldrig haft en Nikon tidigare ville jag veta om det fanns ett objektiv med en brännvid på 28-200 mm, som skulle motsvara mitt tidigare favoritobjektiv 18-125 mm.

Det sätt jag fotograferar på motiverar i mitt eget tycke den extravaganta investering en D700 innebär. Det motiverar även en glugg med ett stort omfång. Däremot skulle jakten på "optiska egenskaper" vara kontraproduktivt i mitt fall. Det skulle begränsa mitt fotograferande utan att tillföra särskilt mycket, vilket däremot kameran i sig gör.

Jag skriver detta bara för att meddela att de motiv man kan ha för att ställa en sådan fråga inte behöver bygga på okunskap.

Johan Hackman

Känns helt klart som en motiverad fråga då!

Själv känner jag att jag vill ha det bästa möjliga objektivet framför kameran då det ökar chanserna att ta en bra bild sen är man ju teknikintresserad också så man gillar när det blir den där krispiga skärpan som tex 50/1.8 kan leverera men som vad jag vet ingen superzoom grejar.

Köper helt klart att det inte behöver bygga på okunskap men det är den känslan man får ibland ;-)

Man får inte glömma att det finns en mängd olika typer av skärpa. Den skärpa ett bra objektiv ger är en sorts skärpa, en exakt fokusering en annan. Kameran i sig (läs: kamerahuset) bidrar med ytterligare en sorts skärpa (och det är inte alltid fler pixlar som ger den bättre skärpan enligt mitt förmenande). Sedan finns det skärpa som beror på vilken exponering som gjorts. Eftersom fotografi handlar om ljus är detta en faktor som är väldigt viktig för hur skärpan upplevs.

Sist och inte minst handlar skärpan om vad man vill säga med sitt fotograferande.

Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto