Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Feisol uppgraderingskit, hur montera?

Produkter
(logga in för att koppla)

yalazy

Aktiv medlem
Hej,
Jag beställde uppgraderingskitet till mitt Feisol 3401 och fattar nu inte hur jag ska få ihop det. När jag fick det packade jag bara snabbt upp det och slängde grejorna i ett skåp, det var mitt i decemberhetsen. Nu när jag nu tog fram det för att montera på det förstår jag inte hur. Jag har dels fått en ny mittpelare med metallplattor och en ny skruvanordning i metall, dels en bottenplatta som helt saknar hål i mitten. Dessa två kan omöjligt användas samtidigt och jag förstår inte varför jag fått bottenplattan? Jag försökte att bara ta bort mittpelare och platta och sätta in den nya, men då går den inte ända ner till bottenplattan som på Feisols bild. Hålet i den gamla bottenplattan är för litet. De nya skruvhålen ser jag inte heller någon nytta med då den gamla bottenplattan inte har skruvhål.

Känner mig trött och trög och hoppas att någon smartare redan lyckats få på grejorna rätt och kan förklara hur. Tackar på förhand för tips!

Du ska ha fått en platta utan hål för mittpelaren och en platta med hål för mittpelaren. Den utan hål är till för om man vill använda stativet utan mittpelare och montera huvudet direkt på stativet.

Du ska åxå ha fått en del som ska ersätta det befintliga "oket" där benen är fastskruvade. Denna har tre skruvhål i vilka man fäster de två plattorna enl. ovan.

För att byta "oket" så får du skruva bort benen med insexnycklarna du fick när du köpte stativet. Eventuellt kan man behöva banka lite lätt med en hammare för att få ut skruvarna.
Se till så att du även får med de brickor/shims som sitter mellan ben och "ok" på resp sida av benet.

Det ska åxå ha följt med en anvisning för hur man ska gå till väga vid monteringen.

Tack för hjälpen. Med några hints om vad det hela gick ut på så fattade jag. Slö och fantasilös som jag kände mig så kom jag mig inte för att dela på plattorna som anlänt ihopskruvade... Det var lite pilligt och framför allt kladdigt, men nu står det här och jag är supernöjd med uppgraderingen. En liiten nackdel att det inte längre är lika lätt att ta bort mittpelaren, men de nya robusta delarna och spännskruven för mittpelaren är toppen.

ANNONS
Götaplatsens Foto