Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FeiyuTech Summon, kamera och gimbal i kombination

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
Håller på att testa en FeiyuTech Summon, en kamera kombinerad med stabiliserings"gimbal".
Den har precis börjat levereras och såg på papperet ut att vara både nyttig och prisvärd.

Resultatet hitintills är mycket nedslående, stabiliseringen hänger inte riktigt med och ett kraftigt ljud från motorerna göra att ljudupptagningen bli oanvändbar, hör själv https://youtu.be/EMzoSD_x8ZM

Till och med en gammal 2D gimbal som jag har använt på en DJI Phantom UAV ger mindre ljud från sig och stabiliserar bättre.

Det är svårt att komma i kontakt med både leverantör och tillverkaren, vill gärna ha ett svar från FeiyuTech då jag misstänker att något inte står riktigt rätt till med mitt exemplar. Visar det sig att det inte har något fabrikationsfel så är Summon inte något som man kan använda för ljudupptagning och alltså inget man bör köpa.

Feiyu Tech Summon ej användbar för ljudinspelning

Fick svar från tillverkarens serviceavdelning:

"The noise is normal because the motor works, and if you can edit the video delete the audio channel and edit with the new music or new audio"!

Intressant att efter köpet få veta att kameran inte går att använda för ljudinspelning!

Summon är för mig en död produkt efter det beskedet, möjligen användbar om det hade gått att koppla en extern mikrofon till den, trådanslutet eller via bluetooth. vilket det inte gör. Eftersom dessutom stabiliseringen har klara brister så förstår jag inte varför den lanserats!

Bättre att satsa på en handhållen gimbal (som inte låter som ett tröskverk) i kombination med en bra kamera, till exempel Xiaomi Yi2 som är både bra och prisvärd..

ANNONS
Götaplatsens Foto