Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fejka vidvinkel med exempelvis PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerklaren

Aktiv medlem
Jag har en IXUS 80. Fin kamera. Bra. Har en del att önska vad gäller möjligheter till vidvinkel.

Min fråga är om det finns något sätt att i PS, GIMP eller liknande efterbehandla bilden till att likna vidvinkel.

Kan tänka mig att det inte skulle vara omöjligt att få en bild tagen på 10 m avstånd med 35 mm att se ut som den har blivit tagen på 5 m avstånd med 17,5 mm. Däremot går det givetvis inte att få den att se ut som att den är tagen på 10 m avstånd med 17,5 mm, eftersom det skulle kräva att man lägger till delar av motivet som aldrig kom med på fotot från början.

Ja, hur ska jag förklara det...

Som mitt exempel, hur få en bild tagen från avstånd X med vinkel Y att se ut som den är tagen från avstånd X/2 med brännvidd Y/2.

Är det så att du vill ha med mera på den slutliga bilden än du får med i en bild så kan du ju ta ett antal bilder med lite överlappning och sätta samman dem till en panoramabild med programmet Canonstich som troligen följde din kamera.

Eftersom många vidvinklar inte är raktecknande kan du få en liknande känsla med sfärisk distortion i photoshop.

Tänk på att ha större arbetsyta än själva bilden du ska förvränga, annars tar inte filtret ända ut i kanterna.

CS3 har en utmärkt funktion för att sätta ihop bilder som heter Photomerge.Då kan man simulera vidvinkel.

Detta att sätta ihop bilder, ger det verkligen illusionen av vidvinkel? Skillnaden mellan 20 mm och 200 mm är enorm även om lika mycket av motivet är med på bilden.

Ja , eftersom du står på en och samma punkt om tar de olika bilderna som sätts ihop, så blir perspektivet "omöjligt" för den använda linsen.

Dock kan man behöva ta flera rader med bilder om man har tele.

ANNONS
Götaplatsens Foto