Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel bildnummer i filnamnet/EOS Utility

Produkter
(logga in för att koppla)

Slugg0

Aktiv medlem
Jag har en Canon EOS 400D och överför bilderna till datorn med EOS Utility.
Programmet är inställt på att spara bilderna som "Datum_Bildnummer" T.ex. 2010-05-01_001.
Men programmet nollställs inte mellan överföringarna..
-Säg att jag tar 3 st. bilder den 1 maj och överför dem samma dag.
-Bilderna får namnet "2010-05-01_001", "2010-05-01_002" och "2010-05-01_003"
Jag tömmer sedan minneskortet och tar 2 st. bilder till den 3 Maj.
Bilderna ska då heta "2010-05-03_001" och "2010-05-03_002" när jag överfört dem.
Men istället fortsätter nu räknaren och bilderna heter "2010-05-03_004" och "2010-05-03_005"
Varför?? Hur fixar man det?

EDIT:
Frågan kanske ska ligga i "Övriga mjukvaror för fotografen", missade den kategorin innan jag postade inlägget...

Jag låter filnamnen vara som de är. Det är ändå inte filnamn man vill använda för att sortera numera.

Det går förstås att ställa tillbaka startvärdet till 1 igen, manuellt.

Du får ursäkta att jag inte har något svar på själva huvudfrågan om EOS Utility (då jag inte använder denna), men jag ville bara kommentera nedan citerade citat.

Jag låter filnamnen vara som de är. Det är ändå inte filnamn man vill använda för att sortera numera.

Att lämna filnamnen som de är ifrån kameran kan komma att straffa sig senare, då man eventuellt skulle kunna skriva över samma filnamn, då kameran efter den når sin maxserienumrering, går tillbaka och börjar namnge filerna från 0001 osv.

Normalt är även filnamn guld värt att kunna söka på i datorn, utan att få tio stycken med samma namn.

Byta namn på filer (session-datum-sekvens.ext är en trevlig mall) är såpass lätt och smidigt att det nästan är dumt att inte göra det när man ändå importerar.

Jag håller med erikbernskiold. -Tycker det är kanon att använda automatisk namnbyte på filerna. Det blir mycket mer ordning och reda då. Dessutom hamnar filerna även automatiskt i rätt mapp (bilderna hamnar i en egen mapp för det datum bilden är tagen). Annars får man sitta och sortera in i mapparna själv eller ha 10.000- tals bilder i en och samma mapp...

Jag vet att man kan nollställa bildnummer i EOS Utility manuellt, men jag tycker väl inte att man ska behöva gå in i menyerna och fixa det manuellt vid varje överföring? -Onödigt arbete och otroligt irriterande. (Särskillt de gångerna man glömmer att nollställa)
Borde väl finnas någon inställning så att de nollaställs automatiskt vid varje överföringstillfälle?

Eller finns det något annat lämpligt överföringsprogram som har denna funktion, som man kan använda istället?

//Leffe

ANNONS
Götaplatsens Foto