Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fel färger Canon Pro 9000

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag har inte en kalibrerad bildskärm, men när jag tidigare hade en Canon 965i så blev ändå alla bilder jättebra när jag skrev ut direkt, med bara pappersprofilen angiven. Nu när jag har en Pro 9000 gamla varianten blir alla bilder livlösa i färgerna med ett litet grönstick. Jag vet att man skall ta bort färgprofilen i antingen skrivaren eller i datorn så det inte blir dubbelt, men får ändå inte till det, varför blev det bra med den gamla, men värdelöst med den nya, finare skrivaren? Jätteglad om någon steg för steg förklarar vad jag skall göra för att det skall bli bra.

Jag skriver oftast ut från Photoshop, resultatet blir oftast bra.. Jag brukar alltid inaktivera färginställningen i skrivardrivrutinen, genom att välja manuell Färg/Intensitet. Därefter använder jag inställningen "Ingen" för Färgkorrigering. Däremot brukar jag alltid vara noga med att välja rätt pappertyp i skrivardrivrutinen, vet dock inte om det har någon betydelse.
I utskriftsdialogen i PS ställer jag in Printer Profile efter det papper jag använder, Canons profilnamn är ganska kryptiska, det gäller att känna till vilket papper beteckningen motsvarar. Har du tillgång till listan som förklarar detta. För andra papper än Canons kan man oftast ladda hem en profil från papperstillverkaren.

Däremot brukar jag alltid vara noga med att välja rätt pappertyp i skrivardrivrutinen, vet dock inte om det har någon betydelse.

Det har stor betydelse. Dels ställs pappersmatningen och avståndet till printerhuvudet in beroende på vilken typ och tjocklek papperet har och dels styr de olika pappersinställningarna hur mycket bläck som läggs på papperet. Man måste använda exakt samma inställningar som användes när pappersprofilen skapades, annars blir resultatet ett annat.

ANNONS
Götaplatsens Foto