Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på min 1d Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Ejja_

Medlem
Var ute och plåtade en crosstävling i helgen och när jag var klar på fredag kvällen så laddade jag över bilderna till datorn och satte batteriet på laddning.

När jag började plåta igen på lördags förmiddagen så var kameran som vanlig i ca 80 exponeringar. Sen började ett ljusare fält synnas i mitten av bilderna (ej i sökaren, bara när man kollade på bilderna i displayen). Det ljusare fältet går parallelt med långsidorna oavsett på vilket ledd man tar bilden, alltså kan det ju inte vara något med displayen bara.

Det är ungefär som att över- och underdelen av bilden har normal ljuskänslighet och sen mitten delen är 100ggr känsligare. (ni ser själv på bilden)

Vad kan det vara? Har det hänt för någon annan?
Finns det någon "räddning"?

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    95.4 KB · Visningar: 309
En gissning - kan det ha något med slutaren att göra? Att den kärvar och släpper in för mycket ljus i den delen av bilden?

Hur "välanvänd" är kameran (huset)?
Prova först och byt till annan optik. På så vis kan du se om det är kameran eller optiken som strular. Om det är kameran så lägger jag min röst på sensorfel. Men det är bara en gissning förstås (och gissa kan du ju göra själv). För att få ett riktigt svar bör du lämna in huset för en felsökning/kostnadsförslag. Men som sagt uteslut fel i optiken först.

/U

Jag har uteslutit optiken, det gjorde jag redan då på plats. Provat 3 olika objektiv, och även provat de boejtkiven på mina extra kamera och då är de helt normala.

Jag vet tyvärr ej exakt hur välanvänd kameran är då jag köpt den begagnad.

Om det är sensorfel, inom vilken prisklass hamnar man ungefär?

Ditt bildexempel stämmer tyvärr väl överens med en slutare som förmodligen håller på att ge upp. Får samma fenomen på min 1DsMkII, fast ett mycket smalare band allra längst upp i bildkanten. Så länge jag generellt håller mig till 1/600 (eller längre) syns inget alls. Har du lagt märke till om intensiteten på det överexponerade fältet minskar om du använder längre exponeringstider?

Har inte tänkt på det men skall kolla upp det.

Vad kan det innebära i reparationskostnader?

Hej

Jag hade samma fel på min 1Ds mk1 (vit rand på varje bild) och det var slutaren som var trasig. På Intervision i Malmö kostade reperationen 6700 kr inkl moms och sensorrengöring (ca 1350 kr)

Hälsningar

/HYB

Jag misstänker att jag lär få beska med en faktura på en 5, 6 tusen i värsta fall på mitt hus. Å andra sidan är det ju inte helt fel med en splitterny slutare på ett hus som jag annars är mycket nöjd med.
Hur det ligger till med 1D:n vet jag inte. Lättast är nog att du ringer och frågar en serviceverkstad (ex. RCC). Först och främst måste det ju konstateras att det verkligen ÄR slutaren som bråkar.

Jag vet tyvärr ej exakt hur välanvänd kameran är då jag köpt den begagnad.
[/B]

Om du har en bild tagen i RAW-format, så kan du med hjälp av PS ta reda på hur många exponeringar som gjorts med huset.

Gå till: File info
Välj fliken Advanced
Och klicka sedan på:
http://ns.adobe.com/exif1.0/aux

Där kan du se "file number"
Detta talar om hur många exponeringar som gjorts med huset.

Om jag minns rätt så är 1D mkII testat för 150.000 exponeringar.

Är det slutaren så kostar det några tusen.
Men vid ett byta av den (som nära på är det enda som brukar gå sönder på de där husen) räkna med att kunna använda huset en lång tid framöver.

danielsfrilansfoto skrev:
...Om jag minns rätt så är 1D mkII testat för 150.000 exponeringar.

[/B]

Jo, fast i Canons fall ska man nog inte ta den beräkningen som någon form av garanti. Slutaren i min DsII:a har inte ens 40.000 på räknaren och är inte det enda huset som ballat ur långt innan "testad för"-gränsen.

Ejja_ skrev:
Var ute och plåtade en crosstävling i helgen och när jag var klar på fredag kvällen så laddade jag över bilderna till datorn och satte batteriet på laddning.

När jag började plåta igen på lördags förmiddagen så var kameran som vanlig i ca 80 exponeringar. Sen började ett ljusare fält synnas i mitten av bilderna (ej i sökaren, bara när man kollade på bilderna i displayen). Det ljusare fältet går parallelt med långsidorna oavsett på vilket ledd man tar bilden, alltså kan det ju inte vara något med displayen bara.

Det är ungefär som att över- och underdelen av bilden har normal ljuskänslighet och sen mitten delen är 100ggr känsligare. (ni ser själv på bilden)

Vad kan det vara? Har det hänt för någon annan?
Finns det någon "räddning"?

Det hände mig oxå för ett tag sedan.
Läs här: http://www.fotosidan.se/blogs/fotomixbloggen/18853.htm

Mvh
Daniel

danielsfrilansfoto skrev:
Om du har en bild tagen i RAW-format, så kan du med hjälp av PS ta reda på hur många exponeringar som gjorts med huset.

Gå till: File info
Välj fliken Advanced
Och klicka sedan på:
http://ns.adobe.com/exif1.0/aux

Där kan du se "file number"
Detta talar om hur många exponeringar som gjorts med huset.

Om jag minns rätt så är 1D mkII testat för 150.000 exponeringar.

Är det slutaren så kostar det några tusen.
Men vid ett byta av den (som nära på är det enda som brukar gå sönder på de där husen) räkna med att kunna använda huset en lång tid framöver.

Det finns tyvärr även sätt att lura exif datan så att siffran du ser inte stämmer. Har man haft kameran sen den var ny så är det lätt att kolla, men en begagnad kan man inte vara säker på siffrorna

ANNONS
Götaplatsens Foto