Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felaktig bildvsining på LCD-skärmen

Produkter
(logga in för att koppla)

SantaPola

Aktiv medlem
Visste inte riktigt i vilken kategori jag skulle skriva men valde denna då det har med kameran att göra (har en Canon EOS 450D).

Nu till problemet. Sedan ett tag tillbaka (vet inte hur länge det varit så) har bilderna jag tagit sett pixliga/gryniga ut genom LCD-skärmen. Det är mer framträdande på vissa områden i bilderna än andra. Vet inte vad det kan vara. Har torkat skärmen noga med en microfiberduk då jag först tänkte att det kunde vara något ytligt.

När jag lägger in bilderna på datorn ser de betydligt bättre ut, men jag stör mig ändå på att det ser ut så på skrämen.

Någon som vet vad man kan göra åt saken? Vad kan vara grunden till hur det blev så?

Vill helst inte behöva lämna in kameran då jag inte kan vara utan den.

Har du börjat köra RAW?

På min 350D tycker jag att bliderna på displayen är suddiga när jag fotar i raw. De blir bättre på datorn. Min teori är att kameran då bara visa den lilla inbäddade "previewbilden", men egentligen har jag ingen aning om det verkligen är så eller att det är besläktat med ditt problem...

ANNONS
Götaplatsens Foto