Annons

Felaktig ljusmätning på Nikon 801s

Produkter
(logga in för att koppla)

J.R

Aktiv medlem
Jag har en Nikon 801s jag använder uppladningsbara batterier, och för en tid sedan har jag märkt att bilderna jag tar har mörka hörn. Vad kan det bero på? Är det nån som har ett bra förklaring. Vidare har jag varit på bilsemester kamaran nerpakcad så klart. Tar jag fram efter resan och ljusmätaren två steg för mycket föjden blir som alla vet...underexp. bilder. Kan vara svaga batterier?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Har bilderna mörka hörn beror det inte på ljusmätaren, inte ens på kameran. Det är vinjettering och orsakas av objektivet, eller något som är påskruvat på objektivet.

Vad har du för objektiv och har du något filter eller motljusskydd på?

Ljusmätarproblemet kan ju bero på att du använder laddningsbara batterier. Jag har ingen koll på om det är ok i 801s men det finns många andra kameror det inte rekommenderas för. Men det är ju enkelt att utesluta det problemet, testa med vanliga alkaliska och jämför utslaget.
 

J.R

Aktiv medlem
Vignetteringen finns på ena bilden men inte på andra. Det är olika. Optiken en Nikon 28-85 3,5-4,5 ett OK objektiv. Sen har jag provat med 80-200 2,8 ED här var två bilder med mörka kanter på en rulle.
Jag misstänker BATTERIERNA.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Du får inte mörka hörn av dåliga batterier. Det finns inget mekaniskt eller elektroniskt som kan orsaka det. Även om såväl bländare som slutare skulle röra sig i snigeltakt finns det inte en chans att det bara skulle påverka hörnen, det skulle yttra sig på ett helt annat sätt.

Har du något fast monterat filter på din 80-200? Prova att skruva av det i så fall. Det kan vara så att det vinjetterar när du har zoomen i 80 mm-läget. Kanske dessutom bara på stora bländare.
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

Vad har du för film? Om det är negativ o kopiering på papper så kanske labet har problem?

Jag har använt min 801s med laddningsbara batterier 1800mAh utan några problem. Min 801s jmf med F100 gav tom något rikare exponering.

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
 
ANNONS