Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felfokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottabos

Aktiv medlem
Hej igen.
Den 10/6 startade jag en diskussion betr. min EOS 350D och att jag var missnöjd med autofokusen. Jag fick många förslag och bl a skrev Andreas Hansson att denna kamera felfokuserar. Det gav upphov till den del kommentarer från några. Sanningen är faktiskt att jag till slut lämnade in min kamera för justering (bak- frontfokus) och den behövde faktiskt justeras. Så Andreas hade rätt. Tack för tipset. Tyvärr hade min garanti gått ut men jag tyckte det var värt 875,oo i alla fall. Nu ska det bli roligare att fota med denna kamera, hoppas jag!
Trevlig sommar
Lotta

Du menar inte att Canon tog 875:- för att korrigera en kamera som levererats felaktigt inställd??? Det tycker jag var riktigt dåligt. Jag har haft alla mina tre Nikon-kameror inne för sådan justering (vilket i och för sig är illa), men de har fixat detta trots utgågna garantier.

Roligt i alla fall att din kamera fungerar bättre nu! :)

Jo tyvärr. Jag kollade med Canon först för jag tyckte att garantin skulle gälla men fick till svar att det inte gjorde det. Jag lämnade den till en firma som hette Infocare och som tar hand om Canon-produkter. Jag tycker också det är dåligt med tanke på vad en 350 D kostar. Men vad göra?

Undrar om de inte gjort fel

Konsumentlagen bör väl gälla i detta fallet. Eller kan felet ha uppståt senare ??

Ja jag vet inte. Det kanske skulle löna sig att fråga ännu en gång. Samtidigt tycker man ju att de borde veta hur reglerna är. De hänvisade till denna sida www.canon.se och jag läste men blev väl inte riktigt klokare för det. Jag tyckte ju att den skulle ingå i avtalsgarantin. Men som sagt, det hade gått ett år efter inköpet så då nekade de. Synd att man inte känner någon som jobbar där. Då hade det kanske gått lite lättare.
Tack för ert intresse.

Håller med om att det borde varit konsumentköplagen som trätt i kraft här. Du har sedan 1 april 2005 rätt att reklamera en felaktig vara. Sök här på forumet efter konsumentköplagen så hittar du den säkert. Jag har länkat till den tidigare. Jag tror faktiskt att jag också läst en tråd om Infocare i Malmö och de vill jag inte ha att göra med. De verkade dyra och jobbiga att ha att göra med.

Tack för tipset. Ska leta efter KKL (om den nu heter så i förkortning). Kanske har jag missat något.

Jag har bara erfarenhet från Infocare i Sthlm (Bromma) men det är ju bara bra att veta om man behöver anlita dem i fortsättningen. Nu visste jag vad det skulle kosta eftersom jag frågade. Jag var ju inte säker på att garantin gällde. De svarade ca 700 + moms och det stämde ju. Men jag blir nästan mer och mer sur på Canon, att inte garantin skulle gälla menar jag. Attans också.

In in på konsumentverket hemsida och leta reda på en konsumentvägledare för din kommun. De kan säkert hjälpa dig att reda ut det här bättre än vad vi på fotosidan kan. Kom just på det.

mvh,
Thomas

Det låter ju mycket vettigt. Tack! Trodde inte det fanns några sådana kvar, konsumentvägledare alltså. Bra att några kan tänka i denna värme (obs jag klagar inte. Kvällarna är underbara!).

ANNONS