Annons

Felmeddelanden

Produkter
(logga in för att koppla)

jenny_li

Aktiv medlem
Tjahapp idag hände det alltså igen: Felmeddelande på kameran - bilden kan inte tas, var god stäng av och sätt på kameran igen, alternativt ta ut och sätt tillbaka batteriet. Typ. Första gången jag fick felmeddelande var i februari - jag har inte fotat jättemycket sedan dess, men det har hänt några gånger. Startar jag om kameran funkar den som vanligt igen - jag kan inte få felet att upprepa sig, ens om jag försöker.

Vad ska jag tro om det här? Kameran slut? (Det är en 6 år gammal 400D, för övrigt.) Vad slits ut på en kamera? Och vad genererar felmeddelanden som detta? Har fått felmeddelande med olika objektiv, så det är kameran som står för strulet, inte något objektiv.

Egentligen spelar det ingen större roll - jag tittar ju redan på ny kamera. Men om jag tror att 400D:n ändå kommer att dö snart, är incitamentet större att fundera på systemskifte... Till exempel. En annan idé jag har är att låta barnen ärva 400D:n att lära sig på - men då måste den ju åtminstone vara funktionell.

(Det dröjer några år innan de är mogna för systemkamera - fast jag tänkte försöka låta bli att växa ur nästa kamera...!)

Fattar att ingen kan svara på sånt här - är mer ute efter "vad är realistiskt att tänka sig", typ... Som det är nu är det ju inga problem - men är det nåt symptom som allmänt brukar känneteckna en kameras nära förestående hädangång, tro...?

//Jenny
 
Slutarmekaniken är den mest känsliga i kameran. Händer ganska ofta att den antingen slits ut eller kärvar ihop, mest beroende på om kameran använts väldigt mycket eller väldigt lite.
 
Troligen är det ett sk intermittent fel i maskinvaran. Intermittent innebär att felet återkommer då och då, och kan temporärt åtgärdas genom att bryta av strömmen. Såna fel är väldigt svåra att återskapa och felsöka och ofta meningslöst att lämna i för lagning. Felet kan t.ex förekomma bara vid en viss temperatur eller vid en viss luftfuktighet. Felet sitter med nästan 100% sannolikhet i elektroniken, inte i mekaniken. Hade felet suttit i mekaniken så skulle det inte hjälpa att bryta av spänningsmatningen.

Skulle gissa att kameran kan användas ett bra tag framöver, men undvik situationer där du absolut inte får missa víktiga shots, t.ex som ende bröloppsfotograf. Skulle inte förvåna mig heller om felt börjar förekomma oftare och oftare, eller bara försvinner av sig själv för alltid.
 
Felet sitter med nästan 100% sannolikhet i elektroniken, inte i mekaniken. Hade felet suttit i mekaniken så skulle det inte hjälpa att bryta av spänningsmatningen.

Skulle gissa att kameran kan användas ett bra tag framöver, men undvik situationer där du absolut inte får missa víktiga shots, t.ex som ende bröloppsfotograf. Skulle inte förvåna mig heller om felt börjar förekomma oftare och oftare, eller bara försvinner av sig själv för alltid.

Låter ju rimligt, och var väl lite det jag var rädd för. Nån risk att vara ensam fotograf på viktig tillställning lär det inte vara - utsätter mig inte för sånt...! ;-) Men det är väl lite så jag känner också - att jag inte törs lita helt på kameran...

Tack för tips - både Jan och ni andra!
//Jenny
 
ANNONS