Annons

Festivalfoto!! Oseriöst upplägg eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

bushmaster

Aktiv medlem
Hej! Festivalfoto har alltid annonser om att fotografer sökes här på fotosidan, min undran är ,då jag frågat vad för ersättning som utgår,
är detta verkligen seriöst? Jag för min del tycker det är att utnyttja folk.
Ersättningen som utgår är endast Ackrditering till evenemanget??? inte ngn reseersättning än gång, då jag pratat med ansvarig så sa att det KANSKE kunde stå för en dela av resan. Sedan så skulle man få 40% av beloppet av de bilder som såldes. Man skall ha proffsutrustning och redigera bilderna själv! Jag undrar vad festivalfoto gör!
Jag tycker detta upplägg är rent förkastlig, eller har jag helt fel?
Mvh
Mats Jonsson
 
Tyvärr är det så att den typen av fotografering generellt drar in väldigt lite pengar, det finns helt enkelt ingen möjlighet att betala fotografer för att ta livebilder då få av bilderna verkligen publiceras annat än på nätet. De stora dagstidningarna och musikpressen köper från redan etablerade bildbyråer eller av sina egna frilansare och omsättningen är ganska liten.

Därför krävs det verkligen ett genuint musikintresse hos de fotografer som vill hålla på med sånt här, det ÄR en dyr hobby och går inte att räkna hem på samma sätt som t ex bröllopsfotografering eller ens vimmelfotografering (*ryyys*). Är du ansluten till t ex rockfoto.nu eller festivalfoto så får man kanske en del försäljning, men som du noterat är det sällan några stora pengar.

Själv ser jag mitt musikfotograferande som en framtida investering, ju mer jag fotograferar och ju bättre jag blir, desto fler försäljningar får jag direkt till band och skivbolag. Många av musikfotograferna drar istället in pengar på promotionbilder via de kontakter de fått genom sitt livefotograferande.

Jag har dock valt att stå utanför de etablerade nätverken då jag egentligen inte ser någon vits med dem för min egen del, men har man inget annat sätt att bli ackrediterad så är det en bra möjlighet för en fotograf som har ett tillräckligt stort egenintresse av musiken.
 
Lite är ju beroende vad de kräver för motprestation.
Är kravet att du skall leverera ett visst antal bilder av viss kvalitet, ja då liknar det mest uppdragsfoto, och borde ersättas som sådant.
Men har de inga krav på leverans av bilder, eller väldigt lite krav kan man ju överväga och se det som ett sätt att skaffa erfarenhet.
Många faktorer som spelar in.
 
Jo krav har de, att man skall vara en duktig fotograf... och både leverera bandbilder och publikbilder, ha egen laptop så man kan redigera och skicka bilder direkt.
Mvh
Mats
 
Jo krav har de, att man skall vara en duktig fotograf... och både leverera bandbilder och publikbilder, ha egen laptop så man kan redigera och skicka bilder direkt.
Mvh
Mats


Fast det är ju fortfarande helt frivilligt och förmodligen en svinbra chans om man verkligen VILL fotografera något av sina favoritband. Vad de och andra gör är såklart att de bygger upp en bildbank och hoppas på försäljningar ur dessa, det är då vinst genereras. Det är inte så ofta man har beställda och betalda uppdrag redan från början. Det kan ses som ganska hårt och ett cyniskt utnyttjande, men var skulle de annars få pengar ifrån? Webbannonser?

Tyvärr, det är så här verkligheten ser ut.
 
Är det inte så att det är festivalfoto som har målat in sig i ett hörn? Visst, alla fotoinriktningar kan inte vara hur lukrativa som helst, men är inte missen man gjort från början att man har lagt sig på en alldeles för låg prisnivå som man sedan inte kan ta sig ur?
 
Hej! Festivalfoto har alltid annonser om att fotografer sökes här på fotosidan, min undran är ,då jag frågat vad för ersättning som utgår,
är detta verkligen seriöst? Jag för min del tycker det är att utnyttja folk.
Ersättningen som utgår är endast Ackrditering till evenemanget??? inte ngn reseersättning än gång, då jag pratat med ansvarig så sa att det KANSKE kunde stå för en dela av resan. Sedan så skulle man få 40% av beloppet av de bilder som såldes. Man skall ha proffsutrustning och redigera bilderna själv! Jag undrar vad festivalfoto gör!
Jag tycker detta upplägg är rent förkastlig, eller har jag helt fel?
Mvh
Mats Jonsson

Men låt bli att fota åt dem då.
Vad är problemet?
Om du inte vill vara med så låt oss andra som är med göra det då. Jag har ingen laptop (än) men jag får ändå leverera bilder till dem. Skaffar du en kamera med tanken att tjäna pengar bör du ha ett eget nätverk innan, eller så ser du till att vara effektiv när du är ute och gör "skitjobb" och ser till att ditt namn blir ett namn som andra minns. Det är så jag jobbar iallafall, snackar med de som arrangerar, om de har några idéer eller önskningar man kan ta med när man fotar. Då blir det ju så att man får den där relationen man vill ha och man får komma tillbaka nån gång längre fram. Det handlar inte bara om att tjäna pengar från första timmen. Det handlar om att ha kul, fota det man gillar och skaffa sig kontakter.
 
Är det inte så att det är festivalfoto som har målat in sig i ett hörn? Visst, alla fotoinriktningar kan inte vara hur lukrativa som helst, men är inte missen man gjort från början att man har lagt sig på en alldeles för låg prisnivå som man sedan inte kan ta sig ur?

De flesta tidningar som jag sålt bilder till följer BLFs prisguide eller en något lägre taxa. Problemet är inte prisnivån utan att det finns för få köpare av den här typen av bilder. Som konsertfotograf tar man oftast väldigt många bilder men det är få av dem som säljs. T ex Sveriges nästs största morgontidning, Göteborgsposten, har sällan bilder till sina liverecensioner och när de väl har det så är det antingen bilder tagna av deras egna medarbetare eller köpta från Scanpix etc. Det finns knappast något utrymme för nya aktörer.

Men det är ett dilemma; du MÅSTE ta bilderna och lägga jobb på dem för att sen eventuellt få dem sålda. Det är sällan som du verkligen VET att bilderna kommer att generera inkomst. Säg att du går på en konsert, tar ett par hundra bilder, snabbredigerar kanske tjugo av dem och sen får en bild såld till exempelvis DN; då får du hela 600:- (eller något sådant, minns inte exakt) och har förmodligen lagt ett par timmars jobb på det. Alltså, det är pissuselt betalt, sämre än för vimmelfoto, och därför måste du älska det.

Och om jag inte minns helt fel var det väl rockfoto.nu som "alla" etablerade musikfotografer var sura på för ett par år sen pga av "prisdumpning"? Nån rockfoto.nu-veteran här kanske kan reda ut vad den debatten gällde?
 
Men låt bli att fota åt dem då.
Vad är problemet?
Om du inte vill vara med så låt oss andra som är med göra det då. Jag har ingen laptop (än) men jag får ändå leverera bilder till dem. Skaffar du en kamera med tanken att tjäna pengar bör du ha ett eget nätverk innan, eller så ser du till att vara effektiv när du är ute och gör "skitjobb" och ser till att ditt namn blir ett namn som andra minns. Det är så jag jobbar iallafall, snackar med de som arrangerar, om de har några idéer eller önskningar man kan ta med när man fotar. Då blir det ju så att man får den där relationen man vill ha och man får komma tillbaka nån gång längre fram. Det handlar inte bara om att tjäna pengar från första timmen. Det handlar om att ha kul, fota det man gillar och skaffa sig kontakter.

Oj då här var det tydligen en som tog mitt inlägg personligt!
Om du läser mitt inlägg igen så var det en fråga till de som jobbar med foto, om detta är ett seriöst upplägg, vilket jag har förstått att det inte riktigt är. Jag fotar självklart inte åt dem, då jag inte vill betala för att jobba :)
Sedan att du tar det personligt kan jag bara beklaga.
Vad snällt av festivalfoto att du får leverera bilder utan att ha en laptop, det gläder mig. Sedan skaffar jag ej mina kameror för att tjäna pengar, utan för att jag gillar att fota. Men det var inte vad mitt inlägg handlade om.
Mvh
Mats
 
Vad snällt av festivalfoto att du får leverera bilder utan att ha en laptop, det gläder mig. Sedan skaffar jag ej mina kameror för att tjäna pengar, utan för att jag gillar att fota. Men det var inte vad mitt inlägg handlade om.
Mvh
Mats

Japp, Rasmus är snällaste på jorden som låter mig fota utan laptop.

Av ditt första inlägg framgår inte något att du vänder dig mot de som har foto som jobb. De som jobbar som fotografer har som regel sitt kontaktnät redan. ;)

Och nej, jag tog inte åt mig personligen, men som du går på måste ju någon "från andra sidan" tala om hur det verkligen är. Eftersom du inte är med så kan du ju bara spekulera. Festivalfoto har väl mest riktat in sig på att de som redan har tänkt åka på en festival oxå kan fota där. Du fattar upplägget, va? Personen kommer ju att vara där ändå och resa dit för egna pengar, så det Festivalfoto kan fixa är plats i scendiket.
 
Men låt bli att fota åt dem då.
Vad är problemet?
... eller så ser du till att vara effektiv när du är ute och gör "skitjobb" och ser till att ditt namn blir ett namn som andra minns. Det är så jag jobbar iallafall, ... Det handlar inte bara om att tjäna pengar från första timmen. Det handlar om att ha kul, fota det man gillar och skaffa sig kontakter.


Hur stor är chansen att lyckas med detta jämfört med att bli ekonomiskt oberoende på pyramidspel?

Problemet i pyramidspel är att det aldrig är andra än de i toppen som tjänar något.
 
Hur stor är chansen att lyckas med detta jämfört med att bli ekonomiskt oberoende på pyramidspel?

Problemet i pyramidspel är att det aldrig är andra än de i toppen som tjänar något.

Men lägg ner. Du verkar vara dåligt insatt om du tycker att det här ska liknas vid pyramidspel.

Jag VET mycket väl hur det hela fungerar och vi som tycker att det är ett absolut okej upplägg får väl hålla på med det?
Personligen skiter jag fullständigt i om jag får betalt eller inte, för jag har inte fotograferandet som jobb, det är min hobby.
Som jag skrev tidigare så är det tjejer och killar som med största säkerhet ändå skulle ha varit på en massa festivaler och konserter som tar de här jobben. När man får ackrediteringar så är det många gånger så att en ackreditering gör att man går gratis, och med de biljettpriser som är i dag så tycker jag inte att det är så illa. Peace and Love går på 1300:- om man ska campa, Hultsfred på 1500:-, SRF på 2000:- och Arvika på 1200:-. Det blir snabbt dyrt om man ska åka på dessa. Man får väl se det som att man får "betalt".

Ni som skriver verkar inte vara anslutna till någon av de grupper som fotar musik på det här sättet så jag förstår inte vad det är ni vill uppnå. Skrämma andra från att gå med? Det finns alltid de som vill fota och UTVECKLA sitt fotograferande, istället för att vara avundsjuka och missunnsamma.
 
Senast ändrad:
Men lägg ner. Du verkar vara dåligt insatt om du tycker att det här ska liknas vid pyramidspel.

Jag VET mycket väl hur det hela fungerar och vi som tycker att det är ett absolut okej upplägg får väl hålla på med det?
Personligen skiter jag fullständigt i om jag får betalt eller inte, för jag har inte fotograferandet som jobb, det är min hobby.
Som jag skrev tidigare så är det tjejer och killar som med största säkerhet ändå skulle ha varit på en massa festivaler och konserter som tar de här jobben. När man får ackrediteringar så är det många gånger så att en ackreditering gör att man går gratis, och med de biljettpriser som är i dag så tycker jag inte att det är så illa. Peace and Love går på 1300:- om man ska campa, Hultsfred på 1500:-, SRF på 2000:- och Arvika på 1200:-. Det blir snabbt dyrt om man ska åka på dessa. Man får väl se det som att man får "betalt".

Ni som skriver verkar inte vara anslutna till någon av de grupper som fotar musik på det här sättet så jag förstår inte vad det är ni vill uppnå. Skrämma andra från att gå med? Det finns alltid de som vill fota och UTVECKLA sitt fotograferande, istället för att vara avundsjuka och missunnsamma.
Anders!
Om det är ngn som skall lägga ner... så är det väl du!
Du var ute och cyklade redan i ditt första inlägg.
ALLT jag frågade var om detta var ett seriöst upplägg, du gick direkt i försvarsställning mot ngt hot som inte finns.
Sedan kan du vrida och vända på det hur du vill, Ni som är anslutna på dessa villkor blir utnyttjade, men som sagt mitt inlägg var en frågeställning som jag har fått svar på nu. och därmed avslutas min del i denna tråd.
Mvh
Mats
 
Anders!
Om det är ngn som skall lägga ner... så är det väl du!
Du var ute och cyklade redan i ditt första inlägg.
ALLT jag frågade var om detta var ett seriöst upplägg, du gick direkt i försvarsställning mot ngt hot som inte finns.
Sedan kan du vrida och vända på det hur du vill, Ni som är anslutna på dessa villkor blir utnyttjade, men som sagt mitt inlägg var en frågeställning som jag har fått svar på nu. och därmed avslutas min del i denna tråd.
Mvh
Mats

ANDRÈAS!!!
Är det så svårt att lära sig ett namn i Sverige i dag???
ANDRÈAS!

Jag har inget som helst emot att bli utnyttjad i såfall.
Jag presenterar för dig, Mast, och alla andra här hur det är på insidan. Ni kan bara spekulera men jag vet.
 
ANDRÈAS!!!
Är det så svårt att lära sig ett namn i Sverige i dag???
ANDRÈAS!

Jag har inget som helst emot att bli utnyttjad i såfall.
Jag presenterar för dig, Mast, och alla andra här hur det är på insidan. Ni kan bara spekulera men jag vet.

:) Har för mig att Mona Sahlin kör samma trick mot Lars Olly för att försöka visa någon form av makt.

Jag håller med dig Andreas, kör på och ha kul.
 

Similar threads

ANNONS