Annons

Festmingel

Produkter
(logga in för att koppla)

riccardo

Medlem
Tjenis.
Jag har fått förfrågan om att fota lite mingel, gruppfoto, mm på ett 25års jubileum för ett företag. Då jag bara är amatör så har jag aldrig gjort detta på uppdrag förut (har aldrig haft något uppdrag över huvud taget förut). Jag har fotat lite på egna och andras fester men helt utan krav.
Jag känner att jag blir lite kissenödig då det här är på allvar.
Jag vill gärna ha tips och råd om allt som gäller mingelbilder, gruppfoto, utrustning.
Snälla skriv något vettigt till mig.
Ciao.

Lär dig arbeta med blixt vilket kommer bli en nödvändighet om du ska fotografera mingelbilder denna årstiden. Tror inte folk festar med 1000w lampor överallt. synca på första ridån kan vara helt ok, men jag råder dig till att lära dig behärska även sync på 2:a, detta ger klar häftigare bilder och minnesvärda bilder för dom som festar. Med rätt teknik och slutartid kan du både zooma samtidigt som du tex surrar kameran, lite trixit i början men man lär sig...

Bild nedan är sådant exempel.

Bilagor

• _mg_0894.jpg
    _mg_0894.jpg
    65 KB · Visningar: 403
Men rent generellt säger jag bara:

*så ljusstarkt objektiv du bara kan hitta.
*Gärna 1 vidvinkelobjektiv
*Gärna 1 normalobjektiv
*Blixt ett krav
*så lågt ISO du bara kan
*Studsa blixten rätt, gärna bouncer om du har
*Va en bland dom festande så att du smälter in och dom känner sig trygga med dig.
*Var ingen stropp som drar fram en blixt i fejan och inte säger ett ord.
*Öva innan på familjemedlem eller vad som.
*Även om festen är stentråkig kan du med rätt teknik få bilderna att se ut som rena sjöslag, *återigen, träna.
*Slappna av och ha skoj!
*Räkan med massor av bilder, så extra kort+lagringsmedia är bra

Nikon D200, SB800, bouncer, Nikor 18-70 f3,5-4,5.....det är vad jag har att röra mig med just nu.
Har funderingar på att införskaffa mig Nikon SC-29 TTL-blixtkabel med AF-belysning. Kan det vara nå´t som är vettigt till mingelbilder?

ANNONS
Götaplatsens Foto