Har inte testat så många fiberpapper ännu;
Varycon KM (matt)
Ilford Multigrade IV FB 5k (tokmatt)
Ilford Multigrade IV FB 1k (blankt)
Ilford Multigrade IV FB 1k Warmtone (blankt)
Favoriten så långt är Ilfords 5k papper. Det trevliga med ilfordpapperena är att de har minimal drydown. Pappersvitan är också extremt vit (speciellt på neutraltonspapperena). 5K ytan är helt underbart supermatt vilket lämpar sig ypperligt till lågkorniga bilder (t.ex. från mellanformat och storformat). Då gör det inte mycket att djupsvärtan inte når lika långt ner som på de blanka papperan.
Det matta varyconpapperet gillade jag sådär. Jag hade svårt att få den sepparation mellan högdagrarna jag ville ha och lätt kunde få med Ilfordpapperena. Ytan var inte heller lika matt som Ilfords 5k och hade dessutom en rätt grov textur i sig som gjorde den omöjlig att skanna. Drydownen var också påtaglig.
De neutraltonade Ilfordpapperena får ingen nämnvärd färgton av selen och enbads bruntonare trots hög kontcentration och lång tid i toningsbadet, djupsvärtan blir dock bättre. De blir snygga i tvåbads sepiatonare vilket också håller för Varycon och Ilford warmtone papperet. Warmtone papperet tar också bra ton av enbads bruntonaren och selentonaren, även om selentonen blir lite kallare än hos t.ex. Fotokemika Fineprint. Varyconpapperet har jag inte hunnit testa i selen eller enbads bruntonare ännu.
Det var mina erfarenheter av fiberpapper.
Har också varit lite sugen på Adox fiberpapperena som verkar vara i riktigt tjock kartong.
Jag fruktar dock att det finns en anledning till varför Ilfords papper är så populära, även om mitt urval av testade papper ännu är litet.
Varycon säljs av photax (Matta hittar du på realistan, dock i begränsade format)