Annons

Ficklampor för ljussättning av nattfoton

Produkter
(logga in för att koppla)

walkingthecamera

Aktiv medlem
Hej Fotobullen,

Jag letar efter en eller två ficklampor för att behagligt lysa/måla upp förgrunden (och lite till) i nattmörkret.

Senaste tråden jag hittade var från 2012, tänkte se om något hänt sedan dess? Gärna något som klarar av lite väta, men kan absolut tänka mig två.

Tack på förhand!
/Nima

Hej Fotobullen,

Jag letar efter en eller två ficklampor för att behagligt lysa/måla upp förgrunden (och lite till) i nattmörkret.

Senaste tråden jag hittade var från 2012, tänkte se om något hänt sedan dess? Gärna något som klarar av lite väta, men kan absolut tänka mig två.

Tack på förhand!
/Nima

Jag lyste en gång upp ett trevåningshus med blixt...det kanske är ett alternativ? Många blixtar blev det men vi kunde röra oss fritt eftersom det var mörkt mellan blixtarna.

Går ju bra att fota i raw och ställa färgtempen i efterhand.
Nja, om det handlat om kontinuerligt spektrum med tonvikt mot blått hade det gått fint men nu är även "vita" lysdioder oftast rätt galna färgmässigt. Kan du få tag på något med ett CRI/Ra på förpackningen går det nog rätt bra att använda till fotografi men om du köper cykellysen eller ficklampor på rusta/clas ohlson får du nog räkna med att ingen vitbalans i världen för färgerna att se rimliga ut. Jag har provat fota med LED-cykellyse som belysning, tyvärr.

Jag använder min portabla videobelysning, den har både inställbar ljusstyrka och variabel färgtemperatur. Dessutom ger den brett och jämnt ljus. Funkar ypperligt!
PS: Jag talar om en liten modell som drivs med fyra-sex AA-batterier.

Funkar bra

Det går bra med nämnda ficklampa. Endast en mycket svag magentaton som går väldig lätt att få bort i raw-konverteraren. På bilden är det dock lite vinjetering pga dåligt sikte med ficklampan (orkade inte ta fram stativet så jag fick skjuta på en höft med 100-400:at samtidigt som jag försökte sikta ficklampan med den andra handen.) Tycker att färgerna stämmer hyfsat bra med fågelguiden utan att sticka iväg åt något håll.
PS har inte lagt någon tid i efterbehandling endast dragit ner på den ytterst svaga magentatonen som jag fick i det vita.

Bilagor

• ledtest.jpg
    ledtest.jpg
    372 KB · Visningar: 31
Det går bra med nämnda ficklampa. Endast en mycket svag magentaton som går väldig lätt att få bort i raw-konverteraren. På bilden är det dock lite vinjetering pga dåligt sikte med ficklampan (orkade inte ta fram stativet så jag fick skjuta på en höft med 100-400:at samtidigt som jag försökte sikta ficklampan med den andra handen.) Tycker att färgerna stämmer hyfsat bra med fågelguiden utan att sticka iväg åt något håll.
PS har inte lagt någon tid i efterbehandling endast dragit ner på den ytterst svaga magentatonen som jag fick i det vita.
Det fungerar om du inte har tex norrsken i bakgrunden, då krävs det mycket mickel för att det skall bli bra.

Hej Fotobullen,

Tack på förhand!
/Nima

Jag har upptäckt att det är enklare med ficklampor än blixt. Köpte på Kjell o Co en mycket stark cykelbelysning som oxå är vädersäker

Att testa sådär på en bild är inte särskilt bra. Man måste göra det på natten med den belysning som finns från omgivningen och atmosfären som faller på förgrunden/motivet. Sen ljusmålar man inte hela motivet utan delar så man måste isåfall kompensera lokalt och då kan det bli fult och merarbete. Bättre ha bra grejer från början.

Vilka då?

Men om man nu har olika belysningskällor som påverkar motivet så måste man ju alltid mecka med bilden. Det viktiga är väl att man målar med en belysningskälla som ligger någorlunda stabilt vid ett smalare våglängdsintervall? Eller menar du att man ska ha flera lampor/blixtar som motsvarar alla de belysningskällor som man kan tänkas ha på bilden.

Men om man nu har olika belysningskällor som påverkar motivet så måste man ju alltid mecka med bilden. Det viktiga är väl att man målar med en belysningskälla som ligger någorlunda stabilt vid ett smalare våglängdsintervall? Eller menar du att man ska ha flera lampor/blixtar som motsvarar alla de belysningskällor som man kan tänkas ha på bilden.

Om jag håller mig till norrskensfotografering så passar dagsljus bra och med en videobelysning så blir ljuset jämnare och färgtempen kan justeras.

Här har vi två bilder från samma område, den ena när det fortfarande fanns lite ljus kvar under solnedgången.

Den andra när ljuset är borta. Med min Black Diamond-pannlampa kom jag som ni ser inte så långt. Det jag siktar på är att kunna lysa upp förgrundsområden samtidigt som stjärnor och norrsken bibehåller sin synlighet och färg.

Uppskattar väldigt mycket tips på specifika lampor som jag kan titta på. Använder en Sony a6000 så att höja ISO-värdet är inte riktigt något alternativ.

_DSC5455-2.jpg

_DSC5467.jpg

Led lenser p7.2 är stöt och vattensäker. Har zoomfunktion så du kan måla upp både förgrund och bakgrund (upp till ca 150 m. Mycket ljusstark (har också halvlyseläge) Funkar mycket bra med uppladdningsbara GP recyko AAA.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2236058

Vattentåligt uppskattas! Har du provat denna i samband med stjärn- och norrskensfotografering och hur tycker du att den då ter sig?

Leta upp en dagsljuslampa eller varmare. Kall LEDljus anser jag inte funkar så bra.

Tack! Låter som en bra startpunkt, har du tips på vad jag ska söka på och vart för att slippa amerikanska tullavgifter?

Man kan även måla med ljus om man har en Pixelstick
http://www.thepixelstick.com/

Så konstnärlig är jag inte. :) Jag tänkte mer något i stil med lysa upp mörka partier i det landskap jag vill fotografera.

Jag lyste en gång upp ett trevåningshus med blixt...det kanske är ett alternativ? Många blixtar blev det men vi kunde röra oss fritt eftersom det var mörkt mellan blixtarna.

Det kan också vara något att titta på kanske! Tack för tipset!

Om jag håller mig till norrskensfotografering så passar dagsljus bra och med en videobelysning så blir ljuset jämnare och färgtempen kan justeras.

Syftar du på något liknande detta: https://www.youtube.com/watch?v=L_keyiEdJm0

Jag har tagit få bilder som jag har tilläggsbelyst.
En blixt med stroboskop är nog inte så tokigt, ställ in tex 1/32s effekt och en halv sekunds frekvens och spring runt. ...
Blixt ger dagsljustemp. som bör funka i många lägen.
En traditionell ficklampa ger ett varmt ljus, men oxå rätt spektrum, filter kan fixa temperaturen.

ANNONS
Götaplatsens Foto