Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filformatet NDF från Nikonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Scenic46

Aktiv medlem
Kan någon berätta för mig vad filformatet NDF är för något och hur man kan få fram dessa bilder??
Bakgrund: Min D70 fick fel på exponerngen så den skickades till Nikon för reparation. Jag lånade en D100 och bara förde över minneskortet utan formatering, ett SanDisk, från D70:an till D100.an. Vi fotograferade en hel del vid Hornborgarsjön därefter. När vi sedan väl hemma skulle se på bilderna i datorn så på två avsnitt fick vi upp "NDF - filformatet stöds ej". Eftersom jag inte är helt hemma än i den digitala tekniken så kan jag ha gjort något galet. Men kan någon förklara dels vad en NDF-fil är för något och hur jag öppnar den?? Inte ens min kunniga leverantör av fotoutrustning klarade ut detta.
Tacksam för tips
Björn E.
Nässjö
 
Gissar att du fotat så kallade "dust images". Dvs Nikon Dust Image File, NDF. Kolla i inställningarna på kameran.

Är i alla fall så för mig på min D50. Ändra tillbaka så tar "vanliga" filer så löser du problemet. Tror Nikon Capture läser NDF filer om jag minns rätt.

Lycka till. Låter trist att ha "förlorat" en hel dags foton.
 
Är det inte NEF-format du menar ?

I så fall är det Nikons Raw-format, dom öppnar du med Nikons programvara eller tex Camera Raw.

kent.
 
Enligt Nikon Capture 4.4 manualen så används NDF-formatet som en referensfil för nikon image dust off då kameran är inställd för detta. Det skall finnas en NEF-fil för varje NDF-fil med samma namn (förutom filtypen då). Kan du inte försöka flytta NDF-filerna till en annan mapp och se om det går att öppna dina NEF-filer då?
 
Jag testade (på D50) igår. Efter inställning i menyn kunde jag bara ta en NDF-bild i taget sedan återgick kameran automatiskt till normalläge. Det låter som ett fel om den skulle fastna i det läget.

Jag prövade att öppna NDFen separat i Nikon Capture men det verkar inte gå. Det gick bara att använda den tillsammans med en NEF för att göra "dust off".

Det står i manualen att i NDF-läge så sätts fokus automatiskt på oändligheten så det är väl stor risk att dina bilder ändå är oanvändbara.

Johannes
 
ANNONS