Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film till Mamiya c220?

Produkter
(logga in för att koppla)

maritha

Aktiv medlem
Jag funderer på å köpe en begagnad klassiker som heter Mamiya c220 Professional.
-Betyder c220 att den tar 220-film?
-Om det är så att den tar 220-film, tar den då samtidigt om man vill den kortare 120-filmen?
-Kanske ngn där ute har ngt rättvist att säga runt denne kameran?

Glad for alla svar:)!/Mvh Maritha.

Känner inte till modellen i frånga, men jag har en mamiya 67 IIpro.
Där använder jag två olika magasin. Ett för 120-film och ett för 220-film.

Halloen!
Frågan är då om det 220 magasinet också tar 120film? Det kamera som jeg nämner har ikke utbytbara magasin,,, så om det då är 220-film den tar, tar den då också 120-film eller passar den inte?
Krångligt fråga kanske:-/Maritha.

Jag har av misstag, en gång, laddat ett 220-mag med 120-film. Det funkar ju, men glöm inte bort att räkneverket inte gäller!

Ok, Tack för fina svar!
Mvh Maritha.

Ps, Er utbudet på 220 lika stort som 120, tänker då på negativ film? Men det ble jo litt offtopic da:)!

220 är bara modellnamnet; det har inget att göra med vilken film den tar. Jag har en C330 och den tar 120 och 220 men jag vet inte på rak arm hur det är med C220 (den tar iallafall 120 och det är det viktiga). Det är en trevlig modellserie och de modeller man hittar är ofta välskötta. För att vara tvåögda så är de förhållandevis stora och tunga men det får man på köpet :) Visst kan man byta objektiv men det kan vara svårt att hitta dem. De fokuserar med bälg vilket ger en grym närgräns. Annars vet jag inte... Har du frågor så ställ dem.

Tack for svar på flere av mina frågor jeg bärer:)!

Vad är ett normalt pris för en sådan kamera (c220pro,)i perfekt skick med foruten 80 2,8 en 135 4,5 + trådutlöser? Håper på svar:)/Maritha.

Nu när jag tänker efter så låg jag kanske lite väl lågt. Det beror på om du köper den privat eller via butik, vilken årgång det är på optiken och så vidare. Du kan nu få betala upp till en tusenlapp eller två mer än så.

Jag är rätt säker på att den tar både 120 och 220 men det är egentligen akademiskt, för eftersom den tar 120-film så är det vad du kommer att använda. 220-filmen är både dyrare per ruta och svårare att få tag på. Lycka till!

ANNONS