Jag har under sommaren och hösten kört Velvia, 100VS, 100F Provia och 400F Provia.
Mycket kortfattat är mina erfarenheter de att Proviafilmerna är mycket bra men "realistiskt" tråkiga. Men har väl insett att mycket få färger i naturen är mättade så accepterar man nog också dessa filmer. 400:an är fantastisk i skymningen.
Velvian är oerhörd på sitt litet speciella sätt. Ingen kan väl undgå att hänföras av färgerna när förutsättningarna är de rätta. Under särskilda omständigheter så tycker jag nog också att den kan återge naturen på ett realistiskt sätt, och då tänker jag mest på bilder tagna i dimma. Men för det mesta så gäller nog att bilderna blir "vackra" men inte särskilt verklighetstrogna.
VS:en är den jag tycker minst om. Dels för att den förvränger färgerna mest av alla de här filmerna, dels för att det är helt omöjligt att fotografera en människa. Varenda blodkärl i ansiktet pulserar som en neonskylt samtidigt som huden bleknar bort i lakansvitt...Det är också den film som jag tycker ger det "hårdaste" resultatet i starkt dagsljus.