Annons

Filma flygplan med en Sony A7 ilce-7

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Jag äger idag en Sony A7 ilce-7 (Basmodell / Instegsmodell)
Jag är totalt okunnig gällande fotografering!

Igår var jag med sonen vid en flygplats för att beskåda just flygplan. Tänkte då filma detta.. men aj så tråkigt det blev..
Mitt objektiv Sony fe 3.5-5.6 / 28-70
Jag borde skaffa ett teleobjektiv och sneglar då på Sonys 70-350. Min fråga är egentligen ifall det är lönt att köpa detta objektiv till denna instegs modell?

Min budget är max 10000kr

Jag har även sneglat på en Nikon p1000 men bortsett från Zoomen så känns det som ett nedköp

Tacksam för tips

Mvh
 
Du har då första generationens Sony A7(skriver A7I nedan), den har aldrig varit riktigt toppen på att filma med dessvärre. Det är lite synd att kalla den en instegsmodell men det kanske det var på sätt och vis för deras fullformats kameror. Men det är ingen budget kamera, även om den dock är ganska utdaterad på många vis idag.

Både A7I och A7II är tyvärr ganska dåliga på video egenskaperna redan innan man börjat filma. De nyttjar inte alla pixlarna på sensorns yta så man får en hel del artefakter och konstiga mönster i video beroende på vad man filmar. A7I har även väldigt hård komprimering av videon vilket inte hjälper.

Så kameran är inte en toppenkandidat för en begynnande videokarriär. Den är dock en bra fotokamera ännu, även om autofokus och liknande såklart också är sämre än dagens kameror.

Vill du filma mer och vad vill du filma? Har du fler Sony objektiv kan du ju kika på deras APS-C kameror kanske så kan du använda samma objektiv till bägge kamerorna. Så kan du behålla din A7 för stillfoto och skaffa en kamera främst för att filma med. De är lite ökända för att ha problem med "rolling shutter" vid filmning av saker där du behöver panorera kameran men annars tar de som regel utmärkt video.
 
Du har då första generationens Sony A7(skriver A7I nedan), den har aldrig varit riktigt toppen på att filma med dessvärre. Det är lite synd att kalla den en instegsmodell men det kanske det var på sätt och vis för deras fullformats kameror. Men det är ingen budget kamera, även om den dock är ganska utdaterad på många vis idag.

Både A7I och A7II är tyvärr ganska dåliga på video egenskaperna redan innan man börjat filma. De nyttjar inte alla pixlarna på sensorns yta så man får en hel del artefakter och konstiga mönster i video beroende på vad man filmar. A7I har även väldigt hård komprimering av videon vilket inte hjälper.

Så kameran är inte en toppenkandidat för en begynnande videokarriär. Den är dock en bra fotokamera ännu, även om autofokus och liknande såklart också är sämre än dagens kameror.

Vill du filma mer och vad vill du filma? Har du fler Sony objektiv kan du ju kika på deras APS-C kameror kanske så kan du använda samma objektiv till bägge kamerorna. Så kan du behålla din A7 för stillfoto och skaffa en kamera främst för att filma med. De är lite ökända för att ha problem med "rolling shutter" vid filmning av saker där du behöver panorera kameran men annars tar de som regel utmärkt video.

Tack för svar

Jag tänkte filma just flygplan och fågelbilder, egentligen inga stora krav mer än skärpa på avstånd. Just det objektivet verkade funka ypperligt till just en a7 men förmodligen av högre rang än A7I.
Hade hoppats på att det objektivet (70-350) hade varit pricken över iet för mina ändamål.

Men ifall du har tips på en videokamera för filmning på avstånd för en rimlig peng så får du gärna dela med dig :)

Nikon P1000 är den bra nog eller det liknar för mycket min tidigare önskade kombo?

mvh
 
Tack för svar

Jag tänkte filma just flygplan och fågelbilder, egentligen inga stora krav mer än skärpa på avstånd. Just det objektivet verkade funka ypperligt till just en a7 men förmodligen av högre rang än A7I.
Hade hoppats på att det objektivet (70-350) hade varit pricken över iet för mina ändamål.

Men ifall du har tips på en videokamera för filmning på avstånd för en rimlig peng så får du gärna dela med dig :)

Nikon P1000 är den bra nog eller det liknar för mycket min tidigare önskade kombo?

mvh

Att ta bra foton av fåglar, frånsett burfåglar, är bland det mer krävande för en kamerautrustning, och i sin förlängning även för ägarens plånbok.

Sonys spegellösa system, som du börjat investera i, har funnits relativt länge, längre än flera av konkurrenternas.
Det finns således fler objektiv, och större begagnatmarknad.
Där finns bra och lämpliga kameror för dig, även begagnade.

Att flaxa mellan olika sorters kameralösningar är oftast ingen upplyftande sysselsättning, det blir väl mest bara plånboken som lättar.

Daniel har gett dig alldeles utmärkt information och alldeles utmärkta råd.
Så vitt jag begriper, alltså.
 
Senast ändrad:
Köp inte Nikon P1000 för detta! Sensorn är så liten, mindre än på flera mobiler, att bildkvaliteten blir dålig. Den klarar dessutom inte sämre ljus och autofokusen är inte så bra.

Förutom det objektivet du nämnt kan du använda flera Canon EF objektiv med MC11 adaptern. Dock är A7 gen ett inte så vass på filmning eller autofokus så har du råd är det bra att byta upp sig till en nyare.
 
Tack för svar

Jag tänkte filma just flygplan och fågelbilder, egentligen inga stora krav mer än skärpa på avstånd. Just det objektivet verkade funka ypperligt till just en a7 men förmodligen av högre rang än A7I.
Hade hoppats på att det objektivet (70-350) hade varit pricken över iet för mina ändamål.

Men ifall du har tips på en videokamera för filmning på avstånd för en rimlig peng så får du gärna dela med dig :)

Nikon P1000 är den bra nog eller det liknar för mycket min tidigare önskade kombo?

mvh
P1000 är närmast omöjlig att ta stillbilder med (på längre brännvidder) om motivet rör sig. Att filma rörliga föremål på avstånd torde vara en mardröm. Bästa rådet har du nog redan fått. Komplettera din utrustning t.ex. med Sony A6400 så har du en kamera som kan filma bra också med snabb AF. Senare kan du komplettera med zoomen 70-300 t.ex.
 
Köp inte Nikon P1000 för detta! Sensorn är så liten, mindre än på flera mobiler, att bildkvaliteten blir dålig. Den klarar dessutom inte sämre ljus och autofokusen är inte så bra.

Tror nog objektivet med det stora brännviddsomfånget har mycket att göra med den bristfälliga bildkvalitén annars. Superzoomar är ju oftast inte nåt att hänga i granen precis. Men som du säger lär ju inte den lilla sensorn vara särskilt bra på högre ISO heller.
 
Tror nog objektivet med det stora brännviddsomfånget har mycket att göra med den bristfälliga bildkvalitén annars. Superzoomar är ju oftast inte nåt att hänga i granen precis. Men som du säger lär ju inte den lilla sensorn vara särskilt bra på högre ISO heller.

Inte heller bra ens på bas-ISO jämfört med A7. Sensorn är så liten att brusreducering behövs redan vid bas-ISO som smetar ut detaljerna lägg därtill att kombinationen av pixeltäthet och bländaröppning gör att skärpan är diffraktionsbegränsad från start och att det dynamiska omfånget är dåligt. Detta är redan innan man börjar diskutera autofokusorestanda. Jag hade P900 mest för att fota månen och extrem telemotiv ett tag och visst, för stillbilder på stilla motiv med inte alltför hög kontrast - månen - så duger den.

Skall man verkligen ha en superzoomkomapkt som dög åt flygplan skulle jag i första hand titta på Sony RX10 III eller IV (den senare är bättre men kostar mer) eller möjligen Canon G3X eller Panasonic FZ1000/2000. Sonys är bäst men dyrast. Canon har lika mycket tele men mjukare objektiv och sämre ljusstyrka och Panasonic har kortast maxtele.
 
Okej, ni har övertalat mig, p1000 är ute ur bilden.

Har kollat på just FZ1000ii/2000 även X10iii/v

Men av någon anledning så halka jag även in på Canon Eos M6 Mark II. Någon röd flagg på den?

Priset för huset och 2 objektiv (15-45mm IS STM + 55-200mm IS STM) ligger på 15000kr.. enligt beskrivningen så uppfyller den mina önskemål
 
Tack för svar

Jag tänkte filma just flygplan och fågelbilder, egentligen inga stora krav mer än skärpa på avstånd. Just det objektivet verkade funka ypperligt till just en a7 men förmodligen av högre rang än A7I.
Hade hoppats på att det objektivet (70-350) hade varit pricken över iet för mina ändamål.


mvh
Sony 70-350 är anpassat för APS-C men det är du kanske medveten om, funkar på A7 men du får gå "ner" till APC-C läge och förlorar lite upplösning, fast å andra sidan vinner du lite räckvidd.
 
Men av någon anledning så halka jag även in på Canon Eos M6 Mark II. Någon röd flagg på den?

Priset för huset och 2 objektiv (15-45mm IS STM + 55-200mm IS STM) ligger på 15000kr.. enligt beskrivningen så uppfyller den mina önskemål

EOS M6 MKII är en jättefin kamera, men den lider tyvärr lite av att den är i EOS-M systemet. Canon har behandlat det väldigt styvmoderligt, de har släppt flera trevliga kameror i det men nästan inga objektiv. Den är dock kompatibel med Canons EF objektiv med en adapter. Men det gör lite ont att lägga ganska mycket pengar på ett fint kamerahus det antagligen aldrig kommer komma några nya objektiv från Canon till. Bortsett från det är det bara en avsaknad av IBIS(bildstabilisering i kamerahuset) som är det enda negativa jag kan komma på om M6 MKII.

15-45 objektivet är väldigt tråkigt med tycker jag, det är stort och klumpigt för ett APSC objektiv och väldigt mjukt i hörnen av bilderna(iaf mitt ex). Det enda positiva är att det är väldigt billigt på andrahandsmarknaden och har iaf optisk bildstabilisering.

Ett förslag på ett alternativ för att filma saker på långt avstånd från mig kommer här:

Olympus E-m5 MK III tillsammans med Lumix 100-300mm 4-5.6

Begagnat så borde du komma billigare undan än ditt M6 MKIII paket och du har mycket bättre räckvidd. E-m5 MKIII är ett väldigt vasst kamerahus och bra att filma med. Men du kan hitta fler bra hus med IBIS med för ett lägre pris.

Lumix G80 filmar i 4K med IBIS och bör kosta ungefär hälften av E-M5 MKIII. Den har sämre autofokus, är äldre och har lägre upplösning på sensorn. Den beskär lite i 4K läget med. Men det är lite till ens fördel om man vill filma med ett tele objektiv. Det huset och objektivet ovan borde gå på mindre än 10,000. Troligtvis ganska mycket mindre så det finns pengar över för fler objektiv med den budgeten. Lumix 45-150mm och 25mm 1.7 hade varit trevliga komplement som ger mycket optik för en låg peng. Så kan man byta upp sig i framtiden.

Det är lättast att jämföra räckvidden på Tele objektiven om vi omvandlar de till vad man hade sett med fullformats brännvidder, skriver de här nere:

70-350mm Sony APSC motsvarar 105-525mm brännvidd på FF.
55-200mm Canon APSC motsvarar 88-320mm brännvidd på FF
100-300mm M43 motsvarar 200-600mm brännvidd på FF

Vill du filma flygande flygplan så vill du nog ha så mycket tele du kan åstadkomma. Ett 400 mm objektiv eller mer blir nog snabbt önskvärt, men det verkar öka priset en del. Men jag har så dålig koll på så långa brännvidder då jag inte brukar titta på det och har därför få tips. Det kanske går hitta en del pärlor där för rimliga priser med om man vet var man ska titta.
 
Även om kamerahuset inte är optimalt för att filma skulle jag vilja påstå att objektiv i regel är viktigare. Bra glas på äldre hus är ofta bättre än budgetglas på nyare hus.

Sigma och tamron har ganska trevliga 100-400mm objektiv som går att hitta till bra pris begagnade. Jag plockade upp ett med EF-fattning för 5000 här på fotosidan i vintras. Kamerahus dyker ofta upp begagnat en generation eller två gammalt till fördelaktiga priser medan optik håller sig bättre, mitt 70-200 går för samma summa nu som när jag köpte det begagnat för 10 år sedan.
 
Det är inget fel på Sony. Säkert funkar en M6 II eller M50II bra också. Men som nämnts blir man då fast med instegsobjektiv eller använda adapter. Framtiden för EOS-M är också lite osäker och registeravstånden är för nära för att man skulle kunna bygga en RF till EF-M adapter.

Det finns en massa vägar att gå men undersök noga först om kameran A7 räcker för dig i stort. Gör den det är det enklast att köpa passande objektiv. Om inte, och denna motivtyp är viktig, så är det viktigt att kolla igenom marknaden och köpa det märke som bäst passar dina behov.
 
ANNONS